Annons
Insändare

Insändare: Simrishamnsbanan – ett orealistiskt projekt

Simrishamn behöver utvecklas. Kommunen måste bli konkurrenskraftig både när det gäller att attrahera nya företag och få människor att bo kvar och bosätta sig här.
Simrishamn • Publicerad 8 augusti 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Pågatåg, Skånetrafiken
Pågatåg, Skånetrafiken

Vi måste bryta ett mönster med minskande befolkning, som pågått under många år. Simrishamn riskerar annars att hamna vid sidan av den dynamiska utveckling som pågår i övriga Skåne.

Bra kommunikationer är den mest grundläggande förutsättningen för utveckling. Idag sker tillväxten huvudsakligen i Malmö-Lundområdet. Simrishamn ligger vid sidan av.

Annons

Men detta behöver inte vara ett bestående handikapp. Goda kommunikationer kan kompensera för ett isolerat geografiskt läge.Det är nödvändigt att få ned pendlingstiden till Malmö-Lundområdet till ungefär 60 minuter. Detta skulle göra det attraktivare både för företag och människor att etablera sig här.

Den föreslagna Simrishamnsbanan till Malmö via Tomelilla, Sjöbo och Lund uppfyller ungefärligen kravet på 60 minuters restid men är ett orealistiskt projekt av ekonomiska och politiska skäl under överskådlig tid. Kostnaderna blir för höga. Mäktiga intressenter är motståndare.

I Trafikverkets senaste nationella trafikinvesteringsplan för 2018–2029 finns Simrishamns-banan inte ens upptagen. Tågkaoset i sydvästra Skåne gör det osannolikt att Region Skåne och kommunpolitiker i Malmö-Lund-området kommer att stödja en nybyggnation av Simrishamnsbanan.

Ett mer realistiskt alternativ är att utgå från det som redan existerar: Simrishamn-Ystad-Malmö-banan. Investeringar i en kraftig upprustning av spår och system samt anläggande av mötesspår på ett antal platser längs banan i kombination med införande av avgångar var 30:e minut skulle kunna möjliggöra en restid på drygt en timme.

Ytterligare åtgärd för att öka Simrishamns attraktionskraft är en snabbare bussförbindelse Simrishamn-Kristianstad. Målet bör vara en resa på 60 minuter. Detta förutsätter i sin tur väginvesteringar i bredare och rakare körfält.

Cykeln blir ett alltmer populärt transportmedel. Simrishamns kommun har flera skäl – turism, hälsa, motion, arbets- och skolpendling – att främja och etablera ett nät av separata cykelleder.

Investeringar i kommunikationslösningar är avgörande för Simrishamns framtid. Det kommer att bli dyrt. Det kommer att krävas kloka prioriteringar. Många beslut kommer att vara beroende av ett aktivt stöd från externa aktörer utanför kommungränsen.

Samarbetsförmåga bör känneteckna de kvinnor och män som ska styra Simrishamn efter den 9 september.

Christer Hallerby (L)

Mats Arnoldsson (L)

Annons
Annons
Annons
Annons