Annons
Insändare

Rederier som trafikerar Ystad har en stark utveckling

Svar till Hans Edméns insändare om investeringar i nya färjelägen i yttre hamnen i YA 5 februari och 7 mars.
Ortsdatering • Publicerad 22 mars 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Kommunfullmäktige i Ystads kommun antog i juni 2016 en fördjupad översiktsplan för staden Ystad. Den nya planen blickar framemot Ystad 2030 som också är den vision som antagits av fullmäktige.

Den här planen omfattar hela stadens utveckling. Den handlar om nya områden för bostäder, handel och verksamheter, stadens grönstruktur, behovet av infrastruktur och hamnens framtida utveckling.

Annons

Denna plan föregicks av ett omfattande samråd med Ystadsborna. I detta samråd, som kombinerades med omfattande informationsverksamhet och workshops. Det fanns också möjlighet att på olika sätt ge förslag på hur och var staden skulle utvecklas.

Den plats som en mycket stor majoritet pekade ut som allra mest intressant för framtida bostäder var utan konkurrens hamnområdet och särskilt västra piren.

För att möjliggöra en framtida havsnära stadsdel förvärvades för några år sedan Lantmännens silosanläggning på den västra kajen och även marken med silon norr om Spanienfarargatan.

Skapandet av en ny stadsdel i hamnen medför naturligtvis att många olika frågor behöver lösas. Möjligheten att kunna bygga bostäder i den inre hamnen är helt beroende av att hamnverksamheten flyttas till ett yttre läge. Denna flytt innebär också att man säkrar den framtida hamnverksamheten, med tanke på att det krävs längre kajer och större djup för att ta emot framtidens moderna färjor.

Redan idag pågår projektering av nya färjor för Polentrafiken. Dessa kommer sättas i trafik redan inom några år.En ny detaljplan för att flytta ut två färjelägen har redan antagits och mycket förberedelsearbete är igång.

Planprogramarbetet är långt framskridet, ändring av miljötillstånd klart, alla arrendeavtal och taxeringsvärden av Lantmännens anläggning är genomgångna. Hamnbolaget är ett affärsdrivande bolag som lever i en konkurrenssituation.

De rederier som trafikerar Ystad hamn har en stark utveckling.

Rederierna har ökat sina marknadsandelar och tagit beslut om, att öka sin kapacitet med fler och större fartyg och dessutom fler avgångar. För de polska rederierna är Ystad den kortaste resvägen.

Polen blir dessutom en allt viktigare handelspartner för Sverige.

När det gäller Edméns fråga om finansiering har kontakter med flera finansieringsinstitut tagits för att få en bild över möjlig finansiering.

Annons

Vi har naturligtvis också gjort ett antal kalkyler och scenarier kring finansiering av projektet.

Kent Mårtensson (S)

Eva Bramsvik-Håkansson (C)

Annons
Annons
Annons
Annons