Annons
Insändare

Insändare: Hamninvestering tvingar fram skattehöjningar

I lördagens tidning (7 juli) uttrycker Kent Mårtensson (s) och Eva Bramsvik-Håkansson (c) att det vore "intressant" att veta vilket värde import och export genererar via hamnen i Ystad i dag och i framtiden.
Publicerad 18 juli 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
flygfoto över hamnen i ystad
flygfoto över hamnen i ystadFoto: Sprisse Nilsson

Kent Mårtensson har tidigare i denna tidning påstått att "vi har kalkyler" för utbyggnad av hamnen, vad står det i så fall i dessa, om inte kvalificerade beräkningar angående import/export via hamnen?

När nu Mårtensson/Bramsvik som de säger krokar arm med hamnen i Trelleborg, så ta det naturliga beslutet att flytta Polen-trafiken dit och spara skattemedel på både kommunal och regional/nationell nivå (hamnbyggnad, vägar, järnväg, polis, tull).

Annons

Är de "förhatliga" lastbilarna borta så räcker sannolikt en ombyggnad av Sturupsrondellen för att E65 ska bli en väl fungerande led i väst-östlig riktning.

Om S+C går vidare med att upplåna en miljard (som sannolikt i verkligheten blir 2–2,5) kommer vid en eventuell lågkonjunktur i Sverige och Polen troligen att påkalla en skattehöjning för Ystadsborna till nivåer om 35–36 procent, bland de högsta i landet, och som en följd av detta kommer alla som kan att flytta och bosätta sig i andra kommuner (inte bra för bopriserna). Hur går det för butiker och andra medlemmar i "Företagarna" då?

Nu är det verkligen hög tid för Kristina Bendz och hennes kolleger i Moderaterna att klargöra sin inställning till detta inkompetenta skatteslösar-vansinne,

Ta ansvar för skattemedel i kommun, region, stat och visa kurage.

Per Johansson

Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons