Sista uppladdningen inför stora tågstoppet
– Nu är det bara en kvart kvar. Jag tror inte att jag har fattat det riktigt än, säger Goran Sender och tittar upp på klockan på väggen.
Kvart i tolv, visar den, och det är alltså bara femton minuter kvar på hans allra sista arbetspass som tågklarerare här i stationsbyggnaden i Ystad.
– Sedan börjar jag i Trelleborg istället, men där har de ju inte det här gamla ”System M”, som alltså är manuellt styrt, så det blir inte detsamma, säger Goran.
Och det är inte utan att det känns som att det är en epok som går i graven, när man ser den manöverpanel som i och för sig står omgiven av betydligt modernare, platta dataskärmar, men som andas retro och är hela navet i styrningen av tågen som passerar Ystad.
– Maskinen är från 1959 och konstruktionen påminner om gamla tv-apparater, med elektronrör och grejer. Väldigt enkel, till stor del mekanisk och oerhört driftsäker, men det börjar trots att allt bli ont om reservdelar till den, säger Lars Christiansson, som själv började som tågklarerare i Ystad 1980.
Då fanns det vare sig datorer eller varmvatten i lokalen, dock pålitliga bakelittelefoner som personalen på de olika stationerna mellan Simrishamn och Malmö använde för att hålla koll på var alla tåg befann sig.
Nu, nästan 40 år senare, inleds en av de största upprustningarna av Ystad- och Österlenbanan som gjorts på väldigt många år. Nio veckor kommer det att ta – men effekterna av allt arbete som görs kommer inte att bli så oerhört tydliga för resenärerna när denna etapp ett är färdig.
– Den största vinsten nu blir att tekniken blir väldigt mycket mer robust och att vi förenklar styrningen av trafiken, genom att de 13 tågklarerare som arbetar i Ystad och Tomelilla ersätts av fjärrstyrning från Malmö, säger Jan Källqvist, Trafikverkets projektledare för ombyggnaden.
I övrigt kommer effekterna av flera av de åtgärder som görs under den här första etappen inte att slå ut i full blom förrän etapp två är genomförd 2021.
– Nu förlänger vi till exempel perrongerna på stationen i Ystad med hundra meter så att trippelkopplade tåg ska få plats, men det kräver att andra stationer längs sträckan också får den kapaciteten. Och det får till exempel Gärsnäs när vi gör dubbelspår där under nästa etapp, om två år, säger Jan Källqvist.
Nu väntar nio veckor av ersättningsbussar mellan Simrishamn och Svarte, men även bilisterna kommer då och då att märka av att det byggs kring järnvägen. Stora mängder fiberkabel ska nämligen ner i marken längs rälsen, vilket kommer att ske genom tryckning under korsande vägbanor vid Dragongatan, Hamngatan och i Gärsnäs. Vid ett 20-tal andra vägkorsningar mellan Svarte och Simrishamn kommer däremot ett körfält i vägbanan att stängas av medan kabeln grävs ner under den andra.
På Skånetrafiken är man laddade inför de kommande veckornas speciella situation, som man hoppas att resenärerna också betraktar som en investering.
– Det blir lite bökigt nu men är inledningen på en unik miljardinvestering från Trafikverket och regionen, som kommer att få oerhört stor betydelse för kollektivtrafiken till Ystad och Österlen. Redan nu i juli ökade antalet ”hemestrande” resenärer med tio procent och med de här förbättringarna kan vi vinna ännu större marknadsandelar, säger Mats Ohlsson.