Annons

Överdriven oro för indragna hållplatser

Risken att superbuss-konceptet leder till hållplatsindragningar i Sjöbo kommun tillbakavisas av Skånetrafiken. ”Det är inte aktuellt”, säger trafikutvecklare Karolina Hansen.
Sjöbo • Publicerad 5 november 2018
Röddinge busshållplats kommer inte dras in när superbuss-konceptet blir verklighet.
Röddinge busshållplats kommer inte dras in när superbuss-konceptet blir verklighet.Foto: Sprisse Nilsson

Syftet med de planerade superbussarna är att utveckla kollektivtrafiken i de delar av Skåne som idag saknar järnväg. Satsningen ska bidra till att göra resandet smidigare, snabbare och bekvämare, i åtta särskilt viktiga stråk. Det uppger Skånetrafiken.

Men farhågor har lyfts om att hållplatser kommer att dras in i superbussarnas spår. För samtliga hållplatser längs stråken ses över och utvärderas tillsammans med respektive kommun.

Annons

Ett tag var det aktuellt att hållplatsen Röddinge skulle dras in, vilket Röddingeborna drev en stark kampanj mot.

Det har även nämnts att Sommarbyns hållplats skulle vara hotad.

Men hållplatser i Sjöbo kommun kommer inte att dras in när Superbussarna blir verklighet. Det säger Karolina Hansen, trafikutvecklare på Skånetrafiken, som håller i frågan.

– Som det ser ut nu så är det inte aktuellt att dra in hållplatser i Sjöbo. De som har nämnts tidigare ska inte dras in. Röddinge håller vi på att uppgradera just nu till exempel, säger Karolina Hansen.

När i tiden superbussarna blir verklighet är inte klart. Såväl Skånetrafiken som de berörda kommunerna och Trafikverket förbinder sig vid att vidta vissa åtgärder först.

Det kan vara olika för olika stråk, delvis beroende på hur långt de respektive kommunerna hinner komma i sina utrednings- och beslutsprocesser.

– Arbetet sker ju i samverkan med berörda kommuner och kräver samplanering och finansiering från kommunal, regional och statlig nivå.

Enligt en uppgift från politiskt håll i Sjöbo skulle det bli aktuellt med superbussar 2020, men det är alltså fel?

– Ja, det är för tidigt. Det tror jag inte. Det enda vi kan säga säkert är att år 2021 måste det finnas en trafiklösning klar, för då byter tågtrafiken upplägg för sina tidtabeller och våra tider måste matcha tågens så att det finns anslutningsbussar. Därmed inte sagt vilken form av fordon som ska trafikera sträckorna 2021.

– Det kan bli fråga om både regionbussar och superbussar. Det beror som nämnt på hur snabba de berörda kommunerna är, fortsätter Karolina Hansen och tillägger att de med start den här veckan ska träffa samtliga berörda kommuners respektive kommunstyrelser för diskussioner.

Annons

I de kommuner som väljer att ingå i det regionala superbuss-konceptet uppgraderas busshållplatsernas stationer. Det kan bli aktuellt med uppvärmda busskurer, informationstavlor och närhet till olika typer av affärer och service.

Det ska även finnas gång- och cykelbanor hela vägen fram till stationen och tillgång till pendlarparkeringar.

I trafiken prioriteras busstråken och ges i likhet med tåget företräde och rakast möjliga körväg.

Katarina MelvingerSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons