Bokbloggen lär på nytt sätt

Ystad Artikeln publicerades

Förr satte eleverna på Backaskolan sina bokrecensioner i en pärm som någon sällan tittade i. Nu skriver de istället dem i bloggen Backaboken och har redan fått kvitto på att de blir lästa. Häromdagen hörde nämligen en av författarna av sig.

Caroline Axrud i klass 5B på Backaskolan läste Tillbaka till Pompeji av Kim M Kimselius. I recensionen på den nyöppnade Backaboken gav hon den högsta betyg, 5 av 5 och skrev: "När man läser boken lär man sig mycket, samtidigt som boken är väldigt spännande, rolig, sorglig, lite läskig och mycket bra."

Redan dagen efter skrev Kim M Kimselius och tackade för den fina recensionen.

– Det var faktiskt min första bloggkommentar, avslöjar Kim M Kimselius. Jag tyckte bokbloggen var så fin, ren och snygg. Nu har jag lagt in den som en länk på min egen sida.

– Att få en kommentar från författaren var riktigt härligt och bra start för bloggboken, säger Johan Andersson, som är klassföreståndare i 5B.

Han och kollegan Martin Ekholm i klass 4A tröttnade på det vanliga traditionella sättet att arbeta med litteratur i skolan.

– Det känns ju ganska meningslöst att skriva recensioner när det inte finns någon tydlig mottagare, säger Martin Ekholm.
Tillsammans skapade de bokbloggen Backaboken.

– Jag tror det känns bättre för eleverna när de vet att andra kan läsa och ha nytta av det de gör. Det ger liksom en schvung till jobbet.

Bloggen ger eleverna möjlighet att arbeta på ett annat sätt med datorn.

– Traditionellt sett använder vi bara nätet som en extra uppslagsbok. Med bloggen skapar vi något eget.

Ellen Jönsson i klass 4A har läst Lasse-Majas detektivbyrå Galoppmysteriet.

– Jag gav den näst högsta betyg. Den var spännande, men lite svår att hänga med i. Nu läser jag Var är Ludde? och jag tror det blir en recension av den också.

Alla eleverna i båda klasserna har en bok i bänken och får ofta lektionstid till att läsa.

– De får också möjlighet att läsa när de är klara med allting annat, säger Johan Andersson.

Han har även läst en bok högt, som klassen sedan gjort en gemensam recension av och lagt ut på nätet.

I recensionerna berättar eleverna lite om vad boken handlar om och vad de själva tycker. De läser också in en bit av boken, som de tycker är signifikativ för berättelsen.

– Det är det enda som är lite läskigt med bokbloggen, tycker Hanna Sjöstrand som läst Om jag bara inte klippt taxfrisyr. Men hon är trots det mer sugen på att läsa nu när bokbloggen finns och har redan gett sig i kast med nästa bok En ö i havet.

Även eleverna i klass 5B tycker läsningen känns mer motiverad nu när recensionerna fått en mottagare.

Johan Andersson och Martin Ekholm hoppas att fler elever på Backaskolan får chans att läsa och recensera på nätet.

– Vi har presenterat idén för våra kollegor och de verkar gilla den.

Kim M Kimselius hoppas de nappar. Hon brinner för att få barn och ungdomar att läsa mer och tror Backaboken kan bidra till det.

– I den har man lyckats bevara elevernas glädje och fått med deras spontana reaktioner, säger hon.