New Articles

Salem Al Fakir: Ignore this

New Articles Artikeln publicerades

Inledande "4 O'clock" skulle lika gärna kunna heta som refrängen: "Here we go again". Och i Salem Al Fakirs händer innebär det som vanligt en absolut ickeupprepning.

Om debutuppföljaren från i fjol gjorde en djupdykning i Elton Johns orkestrala 70-talspopland, fortsätter nya "Ignore this" med en Salemsk botanisering i tidiga 90-talens förlovade land av ultrasyntpop. Det är nästan sjukligt koolt hur den levande musikmaskinen lyckas A) skapa smittsamma hitlåtar B) i ett nygammalt format C) förädlat med så otroligt många olika komponenter, nyanser och utvecklingar i en och samma låt.

I en intervju inför Kristianstadsspelningen i vintras förklarade Salem Al Fakir att låtarna bara dyker upp i huvudet – jag skulle vilja sitta med därinne och se det hända.

Vilka vulkanutbrott.

"Virgin Mary" spottar, fräser, spritter av ultrapoppiga syntackord. "Red Rock" är en sci-fi-historia, en invasion av planeten Mars som om Daft Punk skulle ge sig på ett sfäriskt James Bond-anthem. "This is For" snubblar över triphopspår, "Part of it" över en symfonisk b-boytripp. Allt som allt omöjligt att ignorera.