Annons
Kultur

Ett glödande försvar av förnuft och eftertanke

Historikern och filosofen Bettina Stangneths nya bok ”Tänka ont” är en fast punkt i samtidens moraliska gungfly, menar recensenten Kjell Andersson.
Bokrecension • Publicerad 9 juni 2019
Detta är en recension i Ystads Allehanda. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Historikern och filosofen Bettinga Stangneth...
Historikern och filosofen Bettinga Stangneth...Foto: Wikipedia

Tänka ont

Författare: Bettina Stangneth

Översättning: Ola Nilsson

Förlag: Daidalos

Genre: Filosofi

Varför gör vi så ofta det onda som vi inte vill? Varför lyssnar vi rätt som det är till röster som förklarar att det här med rätt och fel och gott och ont, det är något passerat? Den tyska filosofen Bettina Stangneth brottas i sin nya bok med sådana frågor och betonar att tänkandet inte kan klara sig utan etik.

Vilka är de starkaste begreppen om ondska som filosofin har att erbjuda? Frågan leder oss tillbaka till 1700-talet och den kritiske filosofen i Königsberg Immanuel Kant (1724–1804) och till 1900-talet med Hannah Arendt (1906–1975), judisk filosof som flydde till USA från nazisterna. Hon blev särskilt känd för sina studier av massmördaren Adolf Eichmann och sitt begrepp "den banala ondskan".

Annons

Kants tal om det radikalt onda orsakade skandal. Han (liksom aposteln Paulus) ställde den gamla frågan: Varför handlar jag mot det jag vet är rätt? Svar: Därför att den moraliska drivkraften bara är en bland flera andra hos oss. Vi vill inte låta oss begränsas. Vi vill ha en frihet som varken begränsas av förnuftet eller av sinnligheten. Detta är det ondas rot, "radix".

...har i sina böcker ägnat sig åt filosofen Hannah Arendt och...
...har i sina böcker ägnat sig åt filosofen Hannah Arendt och...Foto: Wikipedia

Hannah Arendt var intensivt sysselsatt med nazismens ondska. Varför fanns det så många medlöpare till ondskan? Så många vanliga, hyggliga människor som förrådde judar och andra förföljda och som medverkade i ondskans projekt? Arendts svar är: För att man avstod från att tänka. Man gjorde som alla andra. Man hängde med bara.

Bettina Stangneth som blev internationellt känd för sin bok om Eichmann tar i hela ”Tänka ont” spjärn mot det nazistiska sättet att tänka som fortsätter i nya förklädnader och utvecklingar i vår tids halvfascistiska rörelser.

Hon går i flera kapitel in på den "akademiska ondska", som kommer ur själva tänkandet. Hon gör upp räkningen med vår fascination för grymma, bloddrypande skildringar i floder av filmer och deckare och granskar därefter flera former av urspårat tänkande som används för att manipulera och påverka andra. Ett otäckt exempel är den moderna hatindustrin i sociala media med "smutskastningens och förtalets onda språkbruk".

Jag frågar mig om inte vår blindhet för klimathotet är ett framstående exempel på vår tids "banala" ondska. Debatten är över säger Greta Thunberg (och alla seriösa klimatforskare instämmer), men de allra flesta av oss andra vill inte se, vill inte tänka efter.

Hela boken är ett glödande försvar för förnuft och eftertanke med etisk förankring. Stangneth formulerar etiken i kantiansk anda: Ta hänsyn till alla människors liv och försök att åtminstone inte lämna världen i sämre skick än du funnit den.

...krigsförbrytaren Adolf Eichmann.
...krigsförbrytaren Adolf Eichmann.Foto: Wikipedia

Ibland tycker jag mig höra författarrösten nerifrån Tyskland tala till mig ur ett oroligt böljande moln med inslag av åska. Hennes språk vill vara furiöst och elegant, och är det ofta. Men det är också alltför komprimerat; det hade vunnit på större tydlighet.

Här går en särskild tanke till den duktige översättaren.

"Tänka ont" ont står ändå som en fast ö i tidens moraliska gungfly.

Kjell AnderssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons