Han tar över rollen som högste chef på YA

Ystad Artikeln publicerades
Foto: Sprisse Nilsson

Henrik Cajnerud heter den nye marknadsområdeschefen som från och med nu tar över det ekonomiska ansvaret för Ystads Allehanda.

Henrik Cajnerud tar över rollen från Gota Media AB:s koncernchef Boine Gepertz som i somras gick in och tillfälligt tog sig an uppgiften.

– Det känns väldigt hedrande. Det ska bli mycket stimulerande att få jobba på ett så fint företag som Ystads Allehanda, säger Henrik Cajnerud efter en personalinformation på torsdagen då han presenterades för personalen.

Henrik Cajnerud kommer att dela sin tid mellan Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda. De två tidningarna utgör ett eget marknadsområde inom tidningskoncernen Gota Media. Parallellt med uppdraget i Skåne kommer Henrik Cajnerud ha kvar sitt uppdrag som marknadsområdeschef i Kronoberg där Smålandsposten är den största titeln.

Han har en bakgrund som marknadschef på Ica innan han började jobba inom Gota Media.

– Jag åkte runt mycket i Skåne och jag har alltid tyckt att skåningar är trevliga. Jag har mycket goda erfarenheter av Ystad och Trelleborg sedan dess, säger Henrik Cajnerud.

Hur ser ditt uppdrag ut?

– Ystads Allehanda ska förbli en stark och aktiv aktör med en god ekonomi.

När han inte arbetar är Henrik Cajnerud starkt engagerad i den lokala fotbollen i Växjöklubben Öster.

– Jag tycker om att se människor utvecklas.

Den lokala ledningen på Ystads Allehanda påverkas inte av tillsättningen där Carina Tegnander fortsatt är chef över annons- och marknadsavdelningen och Lars Mohlin är chefredaktör.