Kända bloggare marknadsför Österlen på sociala medier

Ystad/Österlen Artikeln publicerades
Jenni Sandell visar den tyska journalisten Julia Grossman runt i Ystad i somras. Samarbetet med journalister och bloggare är ett nytt sätt att marknadsföra sydöstra Skåne.
Foto: Andrea Huberyc
Jenni Sandell visar den tyska journalisten Julia Grossman runt i Ystad i somras. Samarbetet med journalister och bloggare är ett nytt sätt att marknadsföra sydöstra Skåne.

Kommunerna i sydöstra Skåne bjuder in så kallade influencers för att skriva positivt om regionen.

– Målet är att andra ska prata om hur fantastisk vår destination är, säger Jenni Sandell på Ystads turistbyrå.

En influencer kan vara en bloggare med tusentals läsare eller person med många följare på bildappen Instagram. Personen som bjuds in att skriva om sydöstra Skåne som ett resmål ska locka och inspirera sina följare att resa hit.

Upplägget ser ut så här: Tourism in Skåne, som är Region Skånes marknads- och utvecklingsbolag och som har uppdraget att öka antalet besökare till Skåne, hittar influencers i olika länder. De inleder ett samarbete där vissa av dem får betalt i utbyte mot uppdateringar i sociala medier. De här samarbetena kan se lite olika ut beroende på upplägget.

Jenni Sandell, destinationssäljare för Ystad, Simrishamn, Tomelilla och Sjöbo, är den som tar emot dem som besöker sydöstra Skåne. Hon tipsar om besöksmål och upplevelser, och matchar skribenter med företag som kan och vill ta emot besök.

– Ibland bokar vi upp så till exempel ägaren möter upp på plats och kan ge sin story bakom sin verksamhet och gärna visa runt lite extra. Men trenden går mer mot att vi ger tips på ställen att åka till och så får bloggarna själva ta sig runt och uppleva dem som en vanlig besökare, säger hon.

”Det finns en stor potential i utländska besökare”

Redan nu finns det siffror på att det pratas om Skåne i över 250 olika kanaler utomlands, enligt Tourism in Skåne.

Hittills har sydöstra Skåne haft cirka 35 besök av influencers, bloggare och journalister från Tyskland, Holland, Österrike, Schweiz, Polen, Danmark, Storbritannien, USA och Kina.

Jenni Sandell tycker att det är ett spännande sätt att arbeta.

– Om jag till exempel älskar natur så följer jag kanske en äventyrare på sociala medier, då får jag inspiration som jag vill ha. Detta är ett utmärkt sätt att få ut marknadsföring riktat och direkt till rätt målgrupp. Många influencers lägger ju ut i stunden när de är här, säger hon.

Det här är ett hyfsat nytt arbetssätt för turistbyråerna. Målet är att förlänga turistsäsongen så att fler kan leva på turistnäringen.

– 80 procent av besökarna är svenska enligt gästnattsstatistiken. Det finns en stor potential i utländska besökare, som har ett annat resmönster och inte bara kommer hit under sommarperioden, säger Jenni Sandell.

Fakta

Influencer

En influencer kan vara en bloggare inom mode, hälsa och livsstil som får betalt för att visa fram eller omtala vissa produkter eller varumärken på ett personligt och positivt sätt och därigenom påverka konsumenterna.

Christina Schollin är en influencer med eget instagramkonto och blogg.

Källa: Wikipedia

Visa mer...