Kultur

Nya vittnesmål ger en än mörkare upplevelse av ”Don Giovanni”

Krönika Artikeln publicerades
Don Giovanni (Tor Lind) och Donna Elvira (Lona Mohr Villadsen) ur Skånska Operans uppsättning av Mozarts opera.
Foto: Håkan Röjder
Don Giovanni (Tor Lind) och Donna Elvira (Lona Mohr Villadsen) ur Skånska Operans uppsättning av Mozarts opera.

Den långa sommarturnén för Skånska Operans ”Don Giovanni” slutar just i dessa dagar i sydskånska Torup. Kulturredaktören Sune Johannesson ser den samma vecka som anklagelserna mot Plácido Domingo drar igång. Det gör operan än mer aktuell. Och mörk.

Kvinnan till vänster om mig läser ur programmet för sitt manliga sällskap. ”De kommer ut, inbegripna i en flörtig lek som snabbt förvandlas när Anna tycker Giovanni går för långt”.

”Jaha”, säger mannen, ”då blir det väl metoo och lite sånt.”

Du ska få se, tänker jag och hoppas att det ska bli metoo hela vägen från stenladan i Torup – platsen för operan som vi snart ska få se – till New York och jorden runt ett par varv.

Och minsann, jag får rätt. Eller, kanske inte ett par varv runt jorden men även om metoo inte ropas eller sjungs ut i Skånska Operans sommaruppsättning av Mozarts ”Don Giovanni” är det knappast någon i publiken som inte tänker på de modiga vittnesmål som tog fart hösten för två år sedan.

Skånska Operans turné började i Bäckaskog i början av juli, och har sedan dess spelats lite här och var i Skåne. När den för sina två sista kvällar – 15 och 16 augusti – stannar till vid Torups slotts fina miljöer lyckas jag äntligen få tid. I den här versionen har DG blivit en otäckt leende filmmogul – grymt bra spelad av Tor Lind – som oerhört medvetet vet hur han ska använda sin höga position för att utnyttja och förgripa sig på kvinnor i branschen.

Det är en tolkning i tiden, och med tanke på att den man som fick kvinnorna att till slut höja rösten och dra igång metoo-uppropet var just inom filmbranschen är det inte konstigt att det är där man har valt att placera sin osympatiska titelperson. Men samma vecka som jag ser operan har vittnesmålen och anklagelserna mot operans världsstjärna Plácido Domingo just rullat igång.

”När jag ser ”Don Giovanni” med den färska Domingo-nyheten i mitt medvetande ger det mig en obehaglig känsla av att den sceniska branschen inte ens kommit vidare till ruta 2.”

Det gör min upplevelse än mörkare. Fortfarande – efter två år! – hörs alltså nya vittnesmål mot manliga scenstorheter. Har inte de tidigare uppropen lett till några förändringar alls? Jo, medvetenheten har ökat och förhoppningsvis har det även lett till positiva och nödvändiga effekter inom en del av de branscher som fick sina metoo-upprop. Men när jag ser ”Don Giovanni” med den färska Domingo-nyheten i mitt medvetande ger det mig en obehaglig känsla av att den sceniska branschen inte ens kommit vidare till ruta 2.

Skånska Operans uppsättning är mycket bra, men varför riktade man inte sin arga och kritiska blick mot den egna operabranschen? Vågade man inte? Hade man kommit för nära? Eller är anklagelserna mot jätten Domingo ett undantag?

Kanske får vi ett svar på sistnämnda fråga i lördagens Sommar-prat (P1, den 17 augusti), då operastjärnan Nina Stemme är värd. Om hon någonsin har varit beroende av några manliga kulturjättar för att få fart på sin karriär, så är hon iallafall det inte längre. Så nog låter det åtminstone spännande när hon i förväg säger att hon ska kliva in i operans mörker, och ”sjunga de förbjudna känslornas lov”.

Fakta

”Don Giovanni”

Skånska Operans sommaropera har turnerat sedan 6 juli, då premiären hölls på Bäckaskog slott. Turnén avslutas med ett tvådagarsbesök vid Torups slott, 15-16 augusti.

I titelrollen ses Tor Lind, och bland övriga kan nämnas Albin Ahl och Lona Mohr Villadsen. För regin svarar Ola Hörling. Musiken skrev en gång av WA Mozart.

Visa mer...