Nytt rekord när Teslan rullade in i Ystad
Det gamla rekordet på 23 timmar och fem minuter slogs alltså med bred marginal.
– Det känns jätteskönt. Resan har i stort sett gått som förväntat. Jag planerade resan med en app som sa att det skulle ta drygt 19 timmar, men den hade inte räknat med alla timmerlastbilar i Norrland på 2+1-vägarna, säger Tibor Blomhäll, ordförande i Tesla club Sweden.
Han var en av deltagarna som på tisdagen klockan 13.45 lämnade Haparanda 162 mil norrut. Resan var en del av SECC – Swedish Electric Car Championship med tre deltagande elbilar. Utöver Teslan stod en Jaguar I-Pace och en Hyundai Kona på startlinjen. När Tibor Blomhäll gjorde segerintervjuer i Ystad befann sig konkurrenterna i Linköping och Hudiksvall.
– Det som gör att Teslan är överlägsen är inte bilens kapacitet utan Teslas eget laddnätverk som gör att man kan ladda dubbelt så snabbt, säger Tibor Blomhäll.
För hans del innebar resan att han behövde stanna sju gånger för att ladda bilens batterier. Varje stopp tog ungefär 20 minuter. Då är bilen tillräckligt laddad för att kunna ta sig till nästa laddstation.
– Vi kom samtidigt till den första laddningen i Skellefteå, men när jag kunde åka efter 20 minuter fick de andra stanna i en timme.
Utöver det fick föraren till Jaguaren problem att hitta rätt typ av laddningsstation, vilket gjorde att den kom rejält på efterkälken.
– Bilarna som vi valde ut till tävlingen tillhör den nya generationen av elbilar som alla har kapacitet att köra 30-40 mil på motorväg. Tesla kommer att få riktig konkurrens först när de andra tillverkarna kommer ikapp med sina laddnätverk, säger Tibor Blomhäll.
I Tyskland har biltillverkarna gått samman i ett eget nätverk som heter Ionity vars mål är att bygga upp ett snabbladdningsnätverk längs de större motorvägarna i Europa.
För Tibor Blomhäll väntade en lunch i Ystad för att fira segern. Sen skulle han vänta in de andra deltagarna, sova en stund och sen styra kosan norrut igen mot hemmet i Stockholm.