Annons
Kultur

Österlenkonstnären Gert Aspelin död: ”Han var en av de bättre vi haft”

Österlenkonstnären Gert Aspelin är död, 73 är gammal.
– Han var en duktig konstnär, en av de bättre vi har haft på Österlen, säger konstnärskollegan Bo Hultén.
Kivik • Publicerad 15 oktober 2018 • Uppdaterad 16 oktober 2018
Gert Aspelin på Galleri Thomas Wallner i Simris på utställningen i fjor som blev hans sista.
Gert Aspelin på Galleri Thomas Wallner i Simris på utställningen i fjor som blev hans sista.Foto: Sprisse Nilsson

Gert Aspelin gick bort 10 oktober efter en längre tids sjukdom. Han var sedan mitten av 1970-talet bosatt i Kivik och förde där vidare en stolt konstnärstradition i familjen. Hans farfar Karl Aspelin har kallats för den förste konstnären på Österlen. Han hade sin ateljé i Kivik.

– Jag och Gert fick måla i hans ateljé, Solbacken. Vi var väl sju eller åtta år gamla då, minns Bo Hultén.

Annons

I den brett upplagda utställningen Aspelin & Aspelin 2013 på Konstmuseet i Ystad möttes just Gert Aspelins och Karl Aspelins konstnärskap.

I utställningskatalogen skriver Gert Aspelin att det var i mötet med farfaderns målningar ”som allt började”. Men de träffades aldrig. Farfadern dog tolv år innan Gert Aspelin föddes.

För knappt ett år sedan ställde Gert Aspelin ut nya målningar på Galleri Thomas Wallner i Simris. Utställningen kretsade kring minnen och våra sinnen. På en av de utställda målningarna målade Gert Aspelin en uppförstorad tändsticka i kontrast till ett fält av blommande rallarros. ”Det är Magrittes tändsticka”, förklarade Gert Aspelin och visade hur han stod fast förankrad i den modernistiska konsttraditionen samtidigt som han anknöt till äldre tiders måleri.

Utställningen i Simris blev hans sista.

Tillsammans med Bo Hultén arbetade Gert Aspelin aktivt för att skapa ett museum som skulle spegla konsthistorien på Österlen. Tillsammans valde de ut ett antal representativa Österlenkonstnärer och utformade utställningen ”Ett österlenskt önskemuseum” på Tjörnedala konsthall i november och december 2016.

Självporträtt av Karl Aspelin på utställningen på Tjörnedala, i bakgrunden barnbarnet Gert Aspelin.
Självporträtt av Karl Aspelin på utställningen på Tjörnedala, i bakgrunden barnbarnet Gert Aspelin.Foto: Sprisse Nilsson

Utställningen lockade många besökare. Inte minst välbesökt var finissagen när Gert Aspelin berättade om de utställda verken och om planerna på ett Österlenskt minimuseum.

Historien var viktig för Gert Aspelin. Han berättar i det redan nämnda förordet till katalogen för utställningen på konstmuseet att farfaderns konst blev en motbild till den modernism som barnbarnet ville vara del av. Samtidigt, skriver Gert Aspelin, fanns det en successionsordning - konstnärskapet gick i arv.

Det hoppade dock över en generation, pappan Gunnar Aspelin var professor i filosofi i Lund.

Gert Aspelin började 1961 på Skånska målarskolan och flyttade till Stockholm 1963. Året därpå antogs han till Konstakademien i Stockholm. Han har sedan dess haft en lång rad utställningar och även gjort offentliga utsmyckningar, arbetat som lärare på Konstfack och Forum i Malmö.

En konstnärlig kris på 1970-talet gjorde att han återvände till barndomens Skåne och Kivik. Han använde farfaderns fältstaffli när han gav sig ut för att måla vid Backafallet nedanför Kiviks marknadsplats. Där alldeles i närheten av ateljén hämtade han under fyra decennier sina motiv.

Annons

”Detta arbete har genom åren utvecklats till något som ligger långt bortom friluftsmåleriets konventioner. Jag målar vad jag har sett och bilden av landskapet förenas med ett tema om tid och minne som sedan 1970 engagerat mig i återkommande omtagningar”, förklarade Gert Aspelin i katalogen till utställningen Aspelin & Aspelin.

Ulf MårtenssonSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons