Annons
Kultur

Klassisk saga fångar vår samtid

”Hans och Greta”, den älskade sagan av bröderna Grimm är årets familjeföreställning på Hipp i Malmö. Kulturskribenten Andrea Grapengiesser var på helgens premiär, och fick uppleva en färgstark föreställning som ger sig in i vår samtid på ett drabbande vis.
Teater • Publicerad 9 november 2019 • Uppdaterad 11 november 2019
Detta är en recension i Ystads Allehanda. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.
Silan Maria Budak Rasch i rollen som Greta i nya Hipp-föreställningen ”Hans och Greta”.
Silan Maria Budak Rasch i rollen som Greta i nya Hipp-föreställningen ”Hans och Greta”.Foto: emmalisa pauly

Många barn i dag kommer till den svenska skolan och känner inte till Bröderna Grimms sagor. Det beror förstås på olika saker, kanske känner barnet till helt andra folksagor från en annan kultur och en annan del av världen eller så finns ingen bokhylla där hemma och ingen vuxen som har tid eller kraft att berätta en saga. En andra chans att lockas in i sagans värld kommer i de flesta fall till våra unga genom förskolan, skolan och kulturskolan men inte minst genom populärkulturen.

Jag har tre små vänner med mig på kvällens föreställning av ”Hans och Greta” på Hipp, Malmö Stadsteater. Vi pratar om ”Hans och Greta” på väg till teatern och vad som är så speciellt med sagor. Två av barnen känner igen sagan från en persisk berättelse.

Annons

Tre minuter in i föreställningen frågar en i mitt sällskap - Men är det här riktiga ”Hans och Greta”?

Det är en relevant fråga. Regissören Moqi Simon Trolin blandar vilt i sitt berättande och det blir en sagokavalkad med spår av en mängd berättelser, rena rama sagolektionen i ett barn- och familjeanpassat format.

På Malmö Stadsteater handlar ”Hans och Greta” om utsatta barn, om våld och krig, om vuxna som beter sig som dockor, om att köpa sig plats i en gummibåt över havet, men också om lek och fantasi, om gemenskap, om att våga och om vuxna som kommer tillbaka. Bröderna Grimms saga har suddats i konturerna men fångar sin samtid i en förtrollande stämning och en mängd olika figurer hjälper Hans och Greta på vägen.

De möter rödluvan på sin vandring genom skogen, vargarna visar sig mest vilja gosa och äta marshmallows. H.C. Andersens ståndaktige tennsoldat tar barnen med i gummibåten, sjöjungfrun räddar ungarna ur djupet och den lilla flickan med svavelstickorna får äntligen fyr på brasan. Men trots allt hamnar ändå syskonen i det frestande pepparkakshuset, som till en början liknar ett blingigt Disneyslott. Häxan är underskön, sensuell och förförisk, men förvandlas till den mest ondskefulla varelse iförd en Lady Gaga-klänning prydd med stympade dockor. Knivarna slipas och temperaturen skruvas upp.

Berättelsen har många språk, men främst är dans och koreografi starka element på Hipp och tillsammans med färgstark och lekfull scenografi och kostym – tankarna förs till Tim Burtons ”Kalle och chokladfabriken” och ”Trollkarlen från Oz” med Judy Garland – får en gammal saga ytterligare lager.

I mitt föräldrahem fanns ett ruskigt exemplar av ”Hans och Greta”. Boken var gammal och helt sönderläst, så illa att sidorna nästan ramlade ut. Den här boken hade en förhäxande inverkan på mig som barn. Pappa fick ofta läsa den och jag slukade själv de hiskeliga illustrationerna, men viktigast av allt var att varje kväll försäkra sig om att ”Hans och Greta” var väl gömd bakom de andra böckerna i bokhyllan.

Malmö Stadsteater gör en familjeföreställning som fungerar för stora och små, med beaktande av den rekommenderade nedre åldersgränsen, det blir stundtals ganska våldsamt och läskigt. Den spelas även som skolföreställning, en inspirationskälla för sagoberättande, läsning och skrivaktiviteter i klassrummet.

Mitt lilla teatersällskap för kvällen ger ”Hans och Greta” ett högt betyg. Vad var bäst? Slutet, kommer svaret snabbt från alla tre.

I mitten ses Linn Mildehav som Häxan, med Silan Maria Budak Rasch och César García Steensen vid varsin sida. En scen ur ”Hans och Greta”.
I mitten ses Linn Mildehav som Häxan, med Silan Maria Budak Rasch och César García Steensen vid varsin sida. En scen ur ”Hans och Greta”.Foto: emmalisa pauly
César García Steensen och Silan Maria Budak Rasch i ”Hans och Greta” på Hipp i Malmö.
César García Steensen och Silan Maria Budak Rasch i ”Hans och Greta” på Hipp i Malmö.Foto: Emmalisa Pauly
Methinee Wongtrakoon, Silan Maria Budak Rasch, César García Steensen, Sara Ekman och Linn Mildehav i ”Hans och Greta”.
Methinee Wongtrakoon, Silan Maria Budak Rasch, César García Steensen, Sara Ekman och Linn Mildehav i ”Hans och Greta”.Foto: emmalisa pauly

Teater

”Hans och Greta”

Av: Moqi Simon Trolin, fritt efter Bröderna Grimm

Scenografi: Benjamin La Cour

Musik: Marcus Aurelius Hjelmborg

På scen: Methinee Wongtrakoon, Silan Maria Budak Rasch, César García Steensen, Sara Ekman, Linn Mildehav, Göran Dyrssen med flera.

Premiär på Hipp, Malmö stadsteater i fredags, 8 november. Spelas till 29 december.

Andrea Grapengiesser
Annons
Annons
Annons
Annons