Annons

Trafikverket försvarar tågstopp – trots utebliven storm: ”Vi kan inte chansa”

Det var rätt att ställa in tågen den gångna helgen, trots att SMHI:s stormvarning var snudd på falsklarm. Det menar Trafikverket, som har förståelse för pendlares frustration.
Sydöstra Skåne • Publicerad 11 mars 2019
Tågen ställdes in under större delen av helgen. Beslutet fattades redan på torsdagen, på grund av SMHI:s stormvarning.
Tågen ställdes in under större delen av helgen. Beslutet fattades redan på torsdagen, på grund av SMHI:s stormvarning.

Redan i torsdags meddelade Trafikverket att tågtrafiken mellan Simrishamn och Malmö skulle ställas in från klockan 14 på fredagen. Anledningen var att SMHI gått ut med en klass 2-varning för vindbyar med stormstyrka.

Under söndagen förlängdes tågstoppet med hänvisning till kraftiga vindar. Först klockan 12 på söndagen började tågen rulla igen.

Annons

Kritiska tågresenärer har hört av sig till YA:s redaktion och ifrågasatt såväl trovärdigheten i SMHI:s vädervarningar som Trafikverkets beslut att ställa in. Detta eftersom vindarna inte blev så kraftiga som man hade förutspått.

– Jag förstår resenärernas frustration. Men vi kan inte chansa. Det är värre för resenärerna att bli stående mitt i skogen. Om vi ställer in tågen planerat är det dessutom lättare att få fram ersättningsbussar, säger Katarina Wolffram, presskommunikatör på Trafikverket.

Efter att blåsandet lagt sig på söndagen gjorde Trafikverket en kontroll av järnvägen.

– Vi synar hela sträckan innan vi släpper på trafiken igen. Nedfalla grenar eller omkullblåsta träd är ju inte bara ett hinder för tåget utan kan ha skadat elledningarna också. När vi stänger för trafik måste vi ta höjd för mer omfattande åtgärder, berättar Katarina Wolffram.

Denna gång hittades inga nedfallna träd eller grenar på sträckan mellan Simrishamn och Malmö.

I höstas inträffade en tågolycka i Svarte efter att ett träd fallit över järnvägen.
I höstas inträffade en tågolycka i Svarte efter att ett träd fallit över järnvägen.Foto: Mark Hanlon

Både Ystadbanan och Simrishamnsbanan är känsliga för blåst.

– På sträckan finns många träd som står nära banan. Vi har ett trädsäkringsprojekt, men i detta är de små banorna lägre prioriterade, säger Katarina Wolffram.

Planen är att Ystadbanan ska trädsäkras under 2019. Någon tidsplan för när arbetet ska göras på Simrishamnsbanan finns i dagsläget inte, enligt Katarina Wolffram.

Nu fick vindarna inte något träd att falla över järnvägen någonstans i södra Skåne.

Var det onödigt att ställa in tågen?

Annons

– Om vi hade låtit trafiken gå och ett tåg blivit stående så hade det inte alls varit bra. Vi måste tro på SMHI:s varningar och av säkerhetsskäl ställa in trafiken när de varnar.

Redan i fredags kväll trappade SMHI ner sin vädervarning till klass 1. Trafikverket stod dock fast vid sitt beslut att inte låta tågen gå.

– Det är svårt att backa när man beslutat att ställa in trafiken. Personalen har fått besked om att de inte ska jobba och passagerarna har fått information om att tågen inte går. Det går liksom inte att styra om.

Emma LawessonSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons