Varning för skånsk elbrist

Ledare Artikeln publicerades
Elberoende omställning.
Foto: Hasse Holmberg
Elberoende omställning.

I decennier har tillgång till billig el varit en självklarhet. I Skåne får vi vara beredda på att elbrist och betydligt högre priser är en ny verklighet.

Svensk Kraftnät har som denna ledarsida tidigare uppmärksammat varnat för att elnätets driftssäkerhet inte längre ska tas för självklar. Värst ser det ut att bli i Skåne. Sydsvenskan kunde förra veckan rapportera om att elbristen kan hota bland annat järnvägsutbyggnaden: ”Vi är nära en brytpunkt där bristen på kapacitet kan bli ett problem. Det kan hota stora investeringar i Skåne” förklarade Johan Mörnstam, vd på Eon Energidistribution i Malmö.

En förklaring är att utbyggnaden av överföringskapacitet mellan norr och söder inte har blivit klar i tid. Skåningarna betalar sedan flera år ett extra påslag på priset för att kraftöverföringen ska byggas ut. Men systemen är inte färdiga. När bristen blir stor, som i måndags kväll förra veckan, kan det skilja stort i elpris mellan område 4 i söder och övriga Sverige, under några timmar var det dubbelt så högt i söder.

Det är nedläggningen av kärnkraftverk i söder och den ännu bristande kraftöverföringen från bland annat norra Sverige som gör att elbrist kan uppstå. Särskilt gäller det kalla dagar när vinden inte blåser.

För södra Sverige innebär det inte bara att det emellanåt kan komma att svida i elkonsumenternas plånböcker om vintern blir kall. Man kan också vänta sig att företag med elintensiv verksamhet väljer bort Skåne för sina investeringar, alternativt att nätbolagen inte kan sluta avtal eftersom de inte kan lova säkra leveranser. Blir bristen riktigt allvarlig finns risken att delar av elnätet får stängas vid vissa tidpunkter.

El har länge tagits för självklart i Sverige. Efter kärnkraftens utbyggnad slösades det snarast med el. Den inställningen var självklart inte heller bra. Det har gjort att relativt enkla effektiviseringar i industrier och i hemmen har fått ner elförbrukningen efter Barsebäcksverkens avveckling. Men med klimatomställningen har elektriciteten kommit att få en allt större betydelse för bland annat trafiksystemen. Tågkapaciteten har redan byggts ut och mer efterfrågas, en ny höghastighetsjärnväg är mångas dröm. Bussar och bilar går över till eldrift. Även omställningen till den digitala tidsåldern kräver ström i stora mängder.

Högre pris kan självklart leda till ytterligare effektiviseringar och förståndigare elanvändning även framöver. Bättre kraftöverföring mellan olika regioner och länder kan göra att mycket av bristen byggs bort. Men ett större europeiskt elsystem måste också klara sig med betydligt mindre mängder kol än idag. Själva omställningen till mer elberoende infrastruktur handlar ju om att minska klimatpåverkan globalt – annars blir lokala åtgärder meningslösa.