Kultur

Yrlid rekonstruerar historien genom fiktion

bokrecension Artikeln publicerades
Rolf Yrlid.
Foto: Pressbild
Rolf Yrlid.

Detaljrikt och initierat rekapitulerar Rolf Yrlids dokumentärroman ”Don Quijotes vapendragare” tilldragelserna på den internationella författarkongressen mitt under det pågående spanska inbördeskriget.

Don Quijotes vapendragare

Dokumentärroman

Författare: Rolf Yrlid

Förlag: Ellerströms

Spanska inbördeskriget (1936-39) mellan republikanerna och Francos nationalister utgjorde något av ett avgörande slag mellan det fria demokratiska och det fascistiska Europa. Sistnämnda vann striden, och bara ett halvår senare startade Hitler andra världskriget. Inbördeskriget engagerade många frivilliga, och den republikanska sidan fick stöd inte minst av ledande internationella författare, i synnerhet övertygade socialister och kommunister. Mitt under kriget, sommaren 1937, arrangerades en internationell författarkongress ”till kulturens försvar” på tre orter i Spanien, med ett hundratal mer eller mindre berömda medverkande, däribland Martin Andersen Nexø, Ilja Ehrenburg och André Malraux. Kongressen saknade svenska inslag, vilket litteraturvetaren och författaren Rolf Yrlid nu råder bot på genom att i sin bok ”Don Quijotes vapendragare” helt sonika lyfta in arbetarförfattaren och reseskildraren Josef Kjellgren (1907-48) som kongressdeltagare och berättarjag, eftersom han ”säkert skulle ha begett sig till Spanien en andra gång om han blivit inbjuden till kongressen”. Första gången var den fotvandring som resulterade i boken ”Spansk odyssé” (1932).

Yrlid har flera titlar bakom sig inom genren dokumentär fiktion, och har tidigare också skrivit om spanska inbördeskriget i ”Vägen till Gandesa”. Med hjälp av den faktisk-fiktive Kjellgrens skarpa och individuella blick ”på plats” – och efter en av allt att döma gedigen research i arkiven – rekonstruerar Yrlid i detalj kongressens händelser, diskussioner och utveckling.