Borrby

Blöta fält försvårar skörden för bönderna

Borrby Artikeln publicerades

Sakta rullar tröskan från ände till ände medan traktorerna far som tätingar mellan skördemonstret och torken. Det är bråda dagar på Österlens åkrar när solen råkar titta fram.

– Ja nu är det brått, skrockar Kjell-Åke Björk.

Han driver Björks Maskinstation i Löderup och dirigerar sex tröskor på fält runt om över Österlen. Vi har stämt träff på Sandby gård en sällsynt solig dag där en av tröskorna skördar korn.

– En sak är säker. Vår Herre är nog inte bonde, konstaterar han när har skjutsar oss ut till fältet.

Han pekar på vattenfyllda hjulspår mitt i stubben.

– Där satte vi oss. Tröskan bara sjönk. Fälten är så blöta att vi sätter oss både här och där.

På det tröskade fältet står flera övergivna fläckar av säd.

– Vi kommer inte dit. Det får plöjas ner.

Såg lovande ut

Att vänta ut torrare väder är inget alternativ.

– En del vete har redan börjar gro i axen. Det skulle varit tröskat för en vecka sedan. Det är synd. Det såg ju så lovande ut i våras. Man tänker på markägarna. De har jobbat med grödan ett helt år och så blir det så här.

Det myckna regnande ställer till det. Inte bara i så måtto att kvaliteten på skörden försämras. Själva skörden blir också en vansklig historia.

– Man får vara observant när man kör. Märker man att marken ger med sig så gäller det att backa utan att tröskan gräver ner sig. Sen får man försöka tanka ur ofta så tröskan inte blir för tung.

Ändå kan det bli problem.

– Vi har fått dra loss tröskor fler gånger. Och det är inte lätt. Själva tröskan väger 13–14 ton och så går det 8 ton i tanken. Man måste dra försiktigt så man inte drar den mitt av.

Kör inte själv

Hemma i verkstan står en av Björks tröskor i väntan på reparation efter omild behandling i ett surhål.

Själv kör Kjell-Åke Björk inte tröska.

– Jag har kört mycket i mina dar. Nu flyttar jag mest gubbar. Det gäller ju att ha folk på rätt plats så man inte blir hängande någon stans.

– I dag ska jag tömma tre kornlass i Löderup, flytta två gubbar och sen kommer reparatören med ny framdrivning till den trasiga tröskan. Sen är hon nock midnatt idag också.

Arbetsdagarna är långa, men roliga.

– Ja, det här är en spännande period. Det händer alltid något. Och jag vet att om något börjar jävlas på morgonen så händer det mer uppåt dagen. En olycka händer aldrig ensam.