SFI-undervisningen måste förbättras
En försämrad undervisning leder till en utarmning av integrationsprocessen – vi får dessutom "mindre valuta för våra skattepengar".
Det finns ett allvarligt systemfel, som slukar alldeles för mycket resurser. Detta måste snarast åtgärdas.
En stor del av de nuvarande SFI-eleverna har en förhållandevis kort skolgång bakom sig. Flertalet har jobbat inom praktiska yrken och vill fortsätta med detta.
De har lite studievana och är dessutom inte motiverade för långa teoretiska SFI-studier.
Frånvaron är skrämmande hög och progressionen är minimal. De vill snabbast möjligt komma ut i arbetslivet, vilket tyvärr är mycket svårt i Sverige trots en pågående högkonjunktur.
I debatten framföres bland annat att svenskan är undermålig, vilket tyvärr också är den bistra sanningen.
Hur ska då SFI-undervisningen bli mer effektiv för att kunna utveckla en språkfärdighet, som eleverna initialt behöver på en arbetsplats?
Ställa högre krav vad gäller närvaro, ansvar för sin egen studiesituation och fullgörande av arbetsuppgifter.
Skapa en mer strukturerad SFI-organisation
Fokusera på praktisk, lätt svenska anpassat till ett praktiskt arbete.
Vara mer flexibel i upplägget av SFI-undervisningen. Elevernas familjesituation och bakgrund bör styra innehållet i elevens studiegång.
Koncentrera exempelvis praktik, extratjänster till sammanhängande perioder.
Bättre samordning mellan olika myndigheter. SFI-eleverna "slits" mellan olika myndighetsutövare exempelvis arbetsförmedlingen, försäkringskassan och socialtjänsten. Under undervisningstid ska eleverna undantagsvis kallas till andra aktiviteter.
De har ju faktiskt halva dagen på sig att klara av myndighetskrav samt privata ärenden som exempelvis tandvård, läkarbesök. SFI-undervisningen måste med andra ord fortsättningsvis få betydligt högre prioritet i elevernas vardag.
KD Ystad kommer att arbeta för att ovanstående angelägna åtgärder blir verklighet. Det är hög tid att tänka om - den nuvarande systemet är ohållbart.
Göran Göransson
KD Ystad