När sömnbristen överskuggar allt

Familj Artikeln publicerades
Kvinnor sover sämre än män och många säger att problemen började under spädbarnstiden. Den som får för lite vila under en lång period är i riskzonen att drabbas av ohälsa.
Foto:Shutterstock.com
Kvinnor sover sämre än män och många säger att problemen började under spädbarnstiden. Den som får för lite vila under en lång period är i riskzonen att drabbas av ohälsa.

Så gott som alla småbarnsföräldrar har problem med sömnen i början. Men ibland blir sömnbristen årslång. Hur hanterar man vardagens krav när nätterna hackas upp?

Det är en onsdagsmorgon och du har tillbringat natten i en känslomässig tornado. Barnet väckte dig om och om igen. Men när du är tillbaka på kontoret väntar samma arbetsuppgifter som vanligt, som alla dagar. Visst finns förståelse för att du är trött, men inte är väl det en ursäkt för att inte göra sitt jobb?

Sömnbrist gäckar de flesta småbarnsföräldrar, ibland i flera års tid. Men trots att skadad sömn leder till klart reducerad kapacitet finns det för det mesta ingen möjlighet att trappa ned på arbetstakten.

Ändå är forskningen tydlig. Får du för lite vila under en lång period är du i riskzonen för ohälsa. Förhöjda blodfetter, hjärt-kärlsjukdomar, utmattningssyndrom, depression och diabetes är några av de åkommor som sömnbrist bidrar till. Det är också lättare att bli sjuk eftersom immunförsvaret försvagas.

Jan-Erik Broman är läkare och knuten till sömnutredningsavdelningen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, som behandlar människor med grava sömnproblem.

– Sömnproblemen startar ofta i en situation när man har en viss livsbetingelse som gör att man inte sover. Situationen kan klara upp sig men sömnsvårigheterna består. Framför allt kvinnor säger att det började under spädbarnstiden och sedan aldrig blivit riktigt bra. Men de fallen utgör faktiskt undantagen.

På jobbet är det viktigt att anpassa arbetsuppgifterna efter den faktiska kapaciteten, och inse att allt inte går som vanligt, tycker Jan-Erik Broman.

– Det svåra är uppgifter som kräver tankeverksamhet och kreativitet. Andra rutinmässiga uppgifter kan man klara ganska bra. Men att få andra människor att begripa det här är en svår sak.

För den som är riktigt illa däran skulle förstås möjligheten att sova ikapp under dagtid vara en lösning. Men en sjukskrivning för trötthet kräver närmast extrema situationer.

– Om sömnbristen gör att man inte kan hålla sig vaken, och man till exempel arbetar som busschaufför, då kan man tänka sig sjukskrivning en period.

Det finns trots allt tröst för den som plågats av orolig sömn en längre tid. Bland annat att tanken om åtta timmars sömn är en myt, en konstruktion av arbetarrörelsen som på 1800-talet delade upp dygnet i tre åttatimmarspartier i syfte att minska arbetstiden.

– Gränsen är individuell och svår att sätta. Däremot är det få som kan sova mindre än sex timmar per natt under en längre tid utan att drabbas av sömnbristsymptom. Till exempel att man blir på dåligt humör, blir grinig och får dåligt tålamod. Sådana symptom kanske man inte riktigt tänker på. Det är också lätt att bli nedstämd av långvarig sömnbrist.

Jan-Erik Broman anser att samhället har fått en lägre tolerans för att man då och då inte fungerar optimalt. Besvären har ökat rejält sedan 1980-talet. Kvinnor sover sämre än män. En tilltagande stress, skärmar och en oklar linje mellan jobb och fritid bidrar till att han ser sömnbrist som ett allvarligare hot mot folkhälsan än alkohol. 

– Kraven är stora i dag och det har ökat på senare år. Det tror jag gäller generellt, och inte bara när det gäller sömnbrist. Deltidstjänstgöring skulle kunna vara en lösning för vissa personer som behöver mer sömn, men det är inte alla som klarar sig ekonomiskt då.

För den som inte har sovit ordentligt på många månader, eller kanske år, finns ändå en del tips på hur man kan repa sig, eller i alla fall reducera skadan. Förutom att tupplurar kan göra stor nytta (en halvtimme på dagen kan vara värd en timmes sömn på natten), så är det viktigt att någon gång i veckan ta igen sig helt. Behövs hjälp, till exempel genom barnvakt, är det en klok prioritering, tycker Jan-Erik Broman.

– Om vi talar om åratal utan god sömn så är en natt i veckan ett sätt att repa sig hyfsat från det. När vi talar kortare perioder tål kroppen det ganska bra. Två-tre nätter klarar vi utan att man behöver bli orolig.

TT

Fakta

Några tips för att somna lättare

1. Ha fasta rutiner. Lägg dig samma tid varje dag.

2. Undvik ljus från dator, mobil, tv och lampor på kvällen.

3. Bestäm en tid då du stänger av mobilen.

4. Undvik alkohol, kaffe och tobak.

5. Varva ned. Ta det lugnt en timme innan läggdags. Låt sängen vara en arbetsfri zon.

TT

Böcker om sömn

+ "Sömn: Sov bättre med kognitiv beteendeterapi (KBT)" - Marie Söderström

Boken ger konkreta verktyg för hur man med hjälp av KBT kan komma till rätta med sömnproblem.

+ "En perfekt natt" - Björn Hedensjö

Journalisten och psykologstudenten Björn Hedensjö har intervjuat världsledande sömnforskare om sömnens mysterier. Och vad som händer oss när vi prioriterar vakenhet.

+ "Tonårssömn, ungdomars sömn och dygnsrytm" - Olle Hillman

Olle Hillman är barn- och ungdomsläkare och presenterar i boken strategier för att komma till rätta med de vanligaste orsakerna till sömnsvårigheter hos ungdomar.

TT

Visa mer...