Feature

GT-satsning ger ringar på vattnet för Alfred Nilsson

Tomelilla Artikeln publicerades

Som yngst i serien och som nybliven medlem i Lestrup Racing Team debuterade Alfred Nilsson i GT4 för drygt en månad sedan. Det gick överraskande bra och den unge racingtalangen känner att framtiden ligger öppen.

Snart 18-årige Alfred Nilsson från Tomelilla har tagit ett snabbt skutt från framgångarna i karting med två SM-guld via fjolårssäsongen i Formula STCC med brons i junior-SM till årets debut i GT4.

Skillnaden mellan bilarna är avsevärd. Formulabilen vägde cirka 570 kilo, inklusive förare, medan GT-bilen av märket BMW är ett krutpaket på 1,4 ton.

Alfred Nilsson har avancerat snabbt från karting via Formula STCC till GT4, där han debuterade i tävlingssammanhang på Ring Knutstorp första helgen i maj.
Foto: Johan Bentzel
Alfred Nilsson har avancerat snabbt från karting via Formula STCC till GT4, där han debuterade i tävlingssammanhang på Ring Knutstorp första helgen i maj.

Det är också första året i Lestrup Racing Team, som drivs av den erfarne racingföraren Fredrik Lestrup och chefsmekanikern Totte Malmkvist.

– Jag har redan skapat en bra relation med de mekaniker och ingenjörer som jag jobbar med nu. Vi har lagt en bra grund att bygga vidare på. Även om det på pappret är en individuell sport, eftersom jag sitter ensam i bilen, är det en stor laginsats. Alla i teamet måste vara på topp för att det ska funka, säger Alfred Nilsson.

Den ursprungliga tanken var att fortsätta ytterligare en säsong i Formula STCC, men när möjligheten till GT4 dök upp kändes det rätt att ta den.

Alfred Nilsson är från och med årets säsong knuten till Lestrup Racing Team, som samarbetar med BMW Motorsport. Han tror att det är en satsning som kommer att öppna många dörrar i framtiden.
Foto: Martin Oberg
Alfred Nilsson är från och med årets säsong knuten till Lestrup Racing Team, som samarbetar med BMW Motorsport. Han tror att det är en satsning som kommer att öppna många dörrar i framtiden.

Alfred Nilsson hävdar själv att han har ganska lätt för att anpassa sig till nya omständigheter och knyta nya kontakter. Dessutom har han förberett sig noggrant.

– Det har gått lättare än vad jag trodde och jag har kommit in i det förvånansvärt snabbt.

Alfred Nilsson är yngst i serien och ser 2019 främst som ett läroår, men han är övertygad om att han kommer att få ett försprång längre fram i och med att han har tagit steget redan nu.

Vid sin första tävling någonsin i GT-bil, på Ring Knutstorp i Kågeröd i början av maj, kvalade han dessutom överraskande in som fyra. Det var både teamet och BMW Motorsport väldigt nöjda med.

Det är stor skillnad på den GT-bil Alfred Nilsson kör nu och den Formula-bil som han körde förra året. Den förstnämnda är bland annat nästan ett ton tyngre än den sistnämnda och kräver således en hel del av föraren.
Det är stor skillnad på den GT-bil Alfred Nilsson kör nu och den Formula-bil som han körde förra året. Den förstnämnda är bland annat nästan ett ton tyngre än den sistnämnda och kräver således en hel del av föraren.

– Så länge jag gör bra ifrån mig och visar vad jag går för både på och utanför banan kan den här satsningen ge många ringar på vattnet. Det känns som en sits där alla dörrar är öppna. Ett långsiktigt mål är DTM, som jag tycker är en häftig racingserie, säger Alfred Nilsson.

Han har kommit långt sedan han som treåring satt i ett gokartchassi fastspänt bakom pappans åkgräsklippare.

När han väl tog steget in i motorsporten på allvar stod det klart att han hade fallenhet för det, vilket ledde till att han började satsa seriöst för sex år sedan. Första SM-guldet kom 2014.

– Från start har jag varit den som har drivit på, även om jag såklart hämtade inspiration från pappa, som själv körde en gång i tiden. När man upptäcker att man är bra på någonting blir det en extra stor drivkraft.

Även om Alfred Nilsson ser 2019 som ett läroår inleddes säsongen överraskande bra.
Foto: Johan Bentzel
Även om Alfred Nilsson ser 2019 som ett läroår inleddes säsongen överraskande bra.

Årets säsong består av sex tävlingshelger och ungefär lika många testdagar. Motorsporten är speciell på det viset, att tiden i bilen procentuellt sett är ganska liten, till skillnad från exempelvis fotboll där tiden på planen är betydligt mer omfattande.

Sedan 15 års ålder ingår Alfred Nilsson i landslaget, från början i kartinglandslaget men numera i racinglandslaget, där mycket tid läggs på fysiska och mentala förberedelser samt simulatorkörning för att förarna ska vara redo att prestera när det väl blir skarpt läge.

Men motorsport handlar om så mycket mer än tiden bakom ratten. Att hitta finansiärer är en viktig del. Många utövare har egna pengar att skjuta till, men den möjligheten saknar Alfred Nilsson.

Förra året blev Alfred Nilsson historisk när han som den första bilidrottaren någonsin mottog Elitidrottsstipendiet. Men det största för honom var att få ta emot på stipendiet på Idrottsgalan, där han fick vistas i samma lokal som många av sina förebilder och barndomsidoler. Ett minne för livet, betonar han.
Foto: Daniel Ahlgren
Förra året blev Alfred Nilsson historisk när han som den första bilidrottaren någonsin mottog Elitidrottsstipendiet. Men det största för honom var att få ta emot på stipendiet på Idrottsgalan, där han fick vistas i samma lokal som många av sina förebilder och barndomsidoler. Ett minne för livet, betonar han.

Lågsäsongen på vintern och våren är därför högsäsong för viktiga möten, då Alfred Nilsson utöver det krävande skolarbetet på Ystad Gymnasiums tekniska program sköter de omfattande kontakterna med befintliga och presumtiva samarbetspartners samt planerar olika event.

Han använder helst inte ordet sponsring, då det enligt honom har en klang av att han bara kan ta emot pengar utan att ge något i gengäld. För honom är det viktigt att skapa ett långvarigt samarbete och att återgälda stödet på ett eller annat sätt.

– Det är nödvändigt att ha ett stöttande nätverk bakom sig, men det kräver också något av mig. Det handlar hela tiden om att ge och ta. Fast det är inte lätt att få ihop allting. Ingen vill ha samma sak som någon annan, så det är mycket som måste skräddarsys.

Hans pappa ställer upp i vått och torrt, inte minst för att köra honom till de viktiga mötena. Han har också god hjälp av Johan Carlstedt, som med sin gedigna bakgrund och många kontakter inom motorsporten fungerar lite som en agent. Men i grunden gör Alfred Nilsson merparten av arbetet helt på egen hand.

– För att jag ska kunna hålla på med det jag gör måste jag rodda ihop det själv. Visst blir det extremt mycket jobb, men att jag sköter det själv har nog bidragit till att jag är där jag är i dag, för det ger ett helt annat intryck än om till exempel pappa skulle ta hand om det. Bandet till dem som jag jobbar med blir mycket starkare.

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Ystads Allehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.