Feature

Nya ansikten på Lundgrens bil

Ystad
Vid årsskiftet började Linus Karlsson och Pierre Wiktorsson på Lundgrens Bil i Ystad. Linus Karlsson kommer senast från Auto Classica i Ystad och kommer framöver att vara både försäljningschef och transportbilsansvarig. Pierre Wiktorsson kommer senast från Besikta i Ystad och kommer främst att jobba med personbilsförsäljning.
Foto: Johan Bentzel
Vid årsskiftet började Linus Karlsson och Pierre Wiktorsson på Lundgrens Bil i Ystad. Linus Karlsson kommer senast från Auto Classica i Ystad och kommer framöver att vara både försäljningschef och transportbilsansvarig. Pierre Wiktorsson kommer senast från Besikta i Ystad och kommer främst att jobba med personbilsförsäljning.

Sedan årsskiftet har Lundgrens bil i Ystad två nya säljare på plats. Linus Karlsson och Pierre Wiktorsson har lång erfarenhet från bilbranschen, om än på olika sätt. Båda beskriver sig som bilentusiaster, som gärna tar kontakt med kunderna även utanför bilhallen.

Förra året tappade Lundgrens Bil på kort tid två av sina erfarna säljare, som gick vidare till andra uppdrag. Under några månader var Morgan Lasson i princip ensam kvar i bilhallen, men sedan årsskiftet har han fått sällskap av Linus Karlsson och Pierre Wiktorsson.

Vd:n och ägaren Johnny Mårtensson är glad över att ha en fullskalig säljstyrka på plats igen. Det behövs, för 2019 väntas bli ett riktigt händelserikt år.

– Med faceliftar inräknade släpper både Ford och Hyundai många nya modeller under året. Nu kommer också el- och hybridmodellerna, till exempel är nya Hyundai Kona på ingång redan i veckan. Det händer massor, och det är ju bra, säger Johnny Mårtensson.

Linus Karlsson kommer att dela sin tid mellan att vara försäljningschef och transportbilsansvarig, medan Pierre Wiktorsson i första hand har ansvar för personbilsförsäljningen tillsammans med Morgan Lasson.

De två nyförvärven må vara noviser på Lundgrens Bil men knappast i bilbranschen. De har många års erfarenhet från andra företag och har också en passion för bilar som sträcker sig långt utanför jobbet. Pierre Wiktorsson har exempelvis ett stort Saabintresse.

– Många släktingar jobbade på fabriken inne i Malmö, så jag brukar säga att det kom med modersmjölken. Jag äger själv en gammal V4, säger han och konstaterar att just den modellen passande nog har en Fordmotor.

Linus Karlsson är inte sämre. Han ägnar en stor del av fritiden åt entusiastbilar, framför allt gamla jänkare, och har bland annat en klassisk Ford Mustang i sin ägo.

Både han och Pierre Wiktorsson menar att deras intresse för teknik och design är en fördel i jobbet. Dels för att de lättare kan sätta sig in i de nya modeller som kommer. Dels för att det är ett sätt att knyta nära band med kunderna.

– Många av våra kunder har ju ett liknande intresse och man köper ju en bil mycket utifrån en känsla. Det är ofta bilentusiaster som kommer in i bilhallen och det är alltid bra att ha något gemensamt att prata om, säger Linus Karlsson.

Pierre Wiktorsson har jobbat med bilar i hela sitt vuxna liv, dock inte som säljare. Han började sin bana i verkstaden på Mercedes i Malmö och gick sedan vidare till olika tjänster inom bilprovningen, bland annat på Besikta i Ystad.

I det jobbet arbetade han med i princip alla bilmodeller och fick en god inblick i hur de är konstruerade, vilket han har nytta av även i sin nya roll. Med ett leende påpekar han att han vet exakt var alla svaga punkter finns.

Även om han trivdes bra med att besiktiga bilar kände han efter åtta år att det var dags för en förändring. Han fyllde nyligen 30 år och tyckte att det var en lämplig brytpunkt i livet.

– Jag tycker att jag har kommit in i det bra. Det händer nya saker varje dag och det är mycket att lära sig, men har man bara intresset är det inga problem, säger han.

Linus Karlsson tog en omväg via Jysk Bäddlager innan han hamnade i bilbranschen. På den tiden låg butiken bredvid Michelsens Bil på Syrénvägen i Ystad och han sneglade ofta bort mot bilfirman. Han kände att han definitivt hörde mer hemma bland karosser och fälgar än bland lakan och kuddar.

Så när en god vän som jobbade på bilfirman tittade in på Jysk för att handla, passade Linus Karlsson på att fråga om Michelsens möjligen hade plats även för honom. Det visade sig att företaget precis tänkte anställa ny personal.

– Så då traskade jag in och bokade ett möte med vd:n. Jag fick börja där hipp som happ och på den vägen är det, säger Linus Karlsson, som blev kvar på Michelsens Bil i 15 år.

Senast kommer han från en tre år lång anställning på Auto Classica och har efter nästan två decennier inom den lokala bilbranschen en god kontakt med många företagare i närområdet, vilket är en fördel i hans roll som transportbilssäljare.

Han är ingen säljare som sitter och väntar på att köparna ska komma till honom. I stället ger han sig gärna ut och besöker kunder och presumtiva kunder i deras vardag.

– Man kan inte bara sitta i bilhallen och tro att folk ska trilla in här. Man får ge sig ut och jaga lite. Och det gäller även på personbilssidan, säger han.

Linus Karlsson ser det också som en kul utmaning att ha ledaransvaret för säljstyrkan. Tillsammans med medarbetarna har han satt upp tydliga mål.

Viktigast är att öka försäljningen och att skapa en hög kundnöjdhet. Det sistnämnda påverkar normalt det förstnämnda, så de två målen hänger intimt samman, understryker han.

En annan viktig uppgift är att tydligare profilera Lundgrens Bil ut mot kunderna. Strategin att fysiskt ge sig ut från bilhallen är ett sätt, fler genomtänkta inlägg i sociala medier ett annat.

– Vi är betydligt mer aktiva nu än tidigare.