Gästkrönika

Förbjud inte SMS bakom ratten

Gästkrönika

I en fullastad bil finns många saker som kan störa. Radion, påskägg som öppnas och fördelas rättvist bland passagerarna, packning som skall kontrolleras så allt är med, barn som gråter och djur som gnyr.

Artikeln publicerades 2 april 2013.

Storhelger som påsken med högt tryck på vägarna är ett annat stressmoment, och tyvärr är det också en olycksdrabbad helg. Inte minst en helg som i år när vägarna norrut fortfarande är hala och färre bilar har dubbdäck.

En av många störningsfaktorer vid bilkörning är mobiltelefoni, och nu vill oppositionsmajoriteten i riksdagen förbjuda riskbenäget användande, särskilt SMS, i lag. Sverige är det enda landet i EU som inte har någon form av regelverk kring mobiltelefoni och bilkörning, och i många länder runt om i världen finns det krav om att man skall använda handsfree för att få tala i telefonen alls när man kör. Regeringen har flera gånger protesterat mot ett förbud, och det med rätta, eftersom det inte finns någon grund för att det skulle ha effekt. Oppositionsmajoriteten har gjort det till en symbolfråga.

Att man inte ska SMS:aoch köra bil samtidigt är ett rätt rimligt krav. Men det är inte samma sak som att det borde regleras i lag. Det finns mycket som är dumdristigt att göra när man kör bil. Som att skriva klart inköpslistan med penna och papper, måla nagellack, leta upp den bästa biten ur godispåsen, argumentera om hushållsekonomi med sin partner, eller byta musik på stereon. Ingen av dessa saker är dock specificerat olagliga för det hade varit omöjligt att lista allt som är olämpligt att göra bakom ratten.

Redan i dag finns det trafikregler de allra flesta med körkort någon gång har brutit. Som att ha kört för fort, inte stannat helt och hållet vid stoppskylten, åkt utan bilbälte eller kört en bil med en trasig lampa. Att lägga till betydligt mer svårbevisade regler kring mobilanvändning på den listan tar inte bara resurser och fokus från polisens viktiga arbete, utan skulle också göra ännu fler människor till lagbrytare. Att alla andra EU-länder har förbud och regler är inte ett argument för att Sverige också borde ha det.

I trafiken har man baraskyldigheter, men det finns inget som säger att mobiltelefoner skulle vara mer farliga än andra störningsmoment i bilen. Man får inte köra vårdslöst, och det är en bra tumregel att utgå från att man när som helst kan möta världens sämsta bilförare i trafiken.

Kan man inte hantera en telefon när man kör, ja, då borde man låta den ringa till dess att man hittat närmsta parkeringslucka och stanna där. Man måste helt enkelt alltid vara försiktig i trafiken, och har man druckit alkohol eller är för trött skall man ge nycklarna till någon annan. Det i kombination med att vara mer vaksam på sin omgivning ger säkrare vägar, inte symbolfrågor som att förbjuda SMS bakom ratten.

Johanna Nylanderär marketing- och PR-manager i Köpenhamn.