Annons
Insändare

Är detta papperstidningens död?

Jag prenumererar sedan ett par år på YA och är i huvudsak nöjd med tidningen.
Österlen • Publicerad 4 december 2019
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Som pensionär på Österlen och behöver jag en lokal morgontidning för att orientera mig på bygden och världen. Morgonkaffet med en papperstidning är god livskvalitet för mig.

Nu har jag fått veta att jag inte längre ska få tidningen till min brevlåda av rationaliseringsskäl. Jag är äldre och blir inte yngre, det skulle ta mig tio minuter i vardera riktningen att hämta tidningen där den nu kommer att lämnas. Inte bra. Jag vill inte läsa tidningen på en skärm.

Annons

Hur ska hela landet kunna leva om all service skärs ner.

Jag betalar en ganska bra slant för en prenumeration av Ystads Allehanda och det jag betalar för är en tidning i brevlådan. Blir det något annat ska kostnaden också skäras ner.

Var upphandlingen med Point Logistic den billigaste? Det blev den sämsta.

Jag tycker att Ystad Allehanda kunde informerat sina prenumeranter istället för att skicka ett färdigt beslut i brevlådan genom Point Logistic.

Fatta ett nytt beslut.

Staffan Asker

Österlen

Svar: Papperstidningen död är det absolut inte, men tyvärr en förutsättning för papperstidningens överlevnad.

Vi på Ystads Allehanda har de senaste åren fått kraftigt ökande kostnader för vår distribution. I fjor betalade vi nästan 30 miljoner och vi har därför bett vårt distributionsföretag Point Logistik att göra vad de kan för att bromsa denna utveckling. Vi kan helt enkelt inte höja prenumerationspriserna så mycket att vi täcker kostnaderna.

Annons

Point Logistik har därför dragit igång en rad sparåtgärder. En av dem är att försämra servicen till ensligt belägna prenumeranter, en åtgärd de flesta svenska lokaltidningar redan genomfört. Det handlar om fall där tidningsutbärningen kostar betydligt mer än vad kunderna betalar. Kostnaderna varierar, men jag har sett exempel på när vi betalar 35 000 kronor per år för utbärning till en kund som betalar drygt 3 000 för tidningen.

Jag känner inte till något annat företag som skulle fortsätta denna förlustbringande del av verksamheten.

Jag har själv skrivit ett flertal krönikor om detta i tidningen och det har också förekommit insändare i ämnet, så informationen har funnits i YA. Dock är det ett relativt litet antal prenumeranter som berörs, ett drygt 100-tal i Simrishamns kommun. Därför är direktkommunikation mer effektiv.

Det finns lite olika alternativ för de läsare som drabbas av denna förändring:

1. Hämta tidningen varje dag i den nya lådan.

2. I stället få tidningen levererad av Postnord till den vanliga brevlådan. Då kommer tidningen senare under dagen och lördagstidningen först på måndagen.

3. Få tidningen ”hem” måndag-fredag med Postnord och hämta lördagstidningen i den nya lådan.

4. Gå över till att bli digital prenumerant. Då får du e-tidningen till ett pris som är drygt hälften av det papperstidningen kostar.

Jag hoppas att du ska finna något av de alternativen tillfredställande.

Med vänlig hälsning

Lars Mohlin, Chefredaktör

Annons
Annons
Annons
Annons