Insändare

Grundskillnad mellan liberal och socialdemokratisk politik

Skattepolitik

Replik på Kent Wallins inlägg 2 december.

Bäste Kent Wallin, nu får du bärga dig lite. När du får till det att ”Sverige snart är ett skatteparadis” då börjar du närma dig sandlådan.

Jag skulle se fram emot att ideologiskt få diskutera skillnaderna mellan L- och S-politik men det är omöjligt då tidningens riktlinjer sätter stopp för sådana äventyrligheter.

Grundskillnaderna mellan socialdemokratisk- och liberal politik är som skillnaden mellan eld och vatten. L hävdar den enskilda människans möjligheter och S hävdar kollektivets rätt att bestämma. Detta senare innebär att arbetarkommunen beslutar om en politisk linje.

Om vi tänker oss att ett förslag vinner med 51 procent av rösterna så måste de förlorande 49 procent inordna sig under detta beslut. Det går att tala om majoritetsdiktatur.

L däremot lägger förslag till politik som alltid har den enskilda människan som utgångspunkt och där finns inga förlorare när förslaget presenteras.

Vi har idag en finansminister i landet som kan plocka ut skatt på allt och det verkar inte som det finns någon hejd på det. Frågan är då: hur mycket skatt tål svenska folket?

Personligen och jag menar då att det jag nu säger inte är något som partiet idag har sanktionerat även om jag förhoppningsvis tror att partiet skulle kunna ställa sig bakom ett sådant förslag. Mellan tummen och pekfingret vill jag säga aldrig mer än 50 procent skatt till stat, landsting och kommuner. Progressiviteten i skatteskalorna får inte överstiga 50 procent.

Barnmorskskor, sjuksköterskor, lärare och liknande yrkeskategorier får inte under några omständigheter räknas in i högskattesfären vilket betyder att de löneförhöjningar som de i framtiden kan räkna med ska beskattas rimligt.

Det betyder att gränsen till höglöner ska läggas på säg 75 000–100 000 kronor. Det är tveklöst så att det behövs både för stat, landsting och kommuner en ny syn på Revisionens roll. Det är varje instans skyldighet att ha koll på hur tilldelade resurser hanteras.

Varje försök till besparingar skall kollas upp i djupet av verksamheten och revisionen ska hela tiden kunna påverka kommunstyrelsen och liknade instanser. Revisionen ska fingranska alla upphandlingar och hur dessa följs upp. Alltså revisionen bör i framtiden vara en prioriterad verksamhet.

Med detta avsnitt har jag koncentrera mig på skattefrågorna som ju i viss mån är helt utslagsgivande.

P-H Wetterlöf

Ystad

 

Kommentar: YA har givetvis ingen politisk styrning på insändarplats, så som P-H Wetterlöf antyder i sitt inlägg ovan.

Peter Hellemarck

Redaktör, Tyck till