Annons
Insändare

Insändare: Att behålla Polentrafiken kostar Ystad minst 2 miljarder

En av Sveriges mest skuldsatta kommuner är Ystads kommun. Efter tunga investeringar i vattenverk, reningsverk, arena och badhus så är kommunen belånad så det räcker.
Ystad • Publicerad 15 november 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hamnen i Ystad.
Hamnen i Ystad.Foto: Sprisse Nilsson

Investeringsbehov finns i skolor och äldre/LSS boenden.

Kommunen ska nu öppna upp för byggande av hamnstaden enligt ny översiktsplan och en fördjupad detaljplanen för hamnen. För att bygga hamnstaden måste man flytta hamnverksamheten. Inom Ystads hamn eller till andra hamnar i närheten.

Annons

Men hamnflytten har kommit i skymundan efter förfrågan från ett polskt rederi ”om kommunen kan bygga två kajlägen till en kostnad på 912 miljoner för deras två stora ännu ej byggda nya Polenfärjor”.

Man vill utöka från sex till åtta färjor och öka lastbils och personbilstrafiken med cirka: 30 procent genom Ystad och till/från Polen.

Styrelsen för företagarna i Ystad leker lobbyister och blandar ihop nationella och kommunala åtaganden och vissa politiska partier verkar nicka ja till allt i hamnfrågan.

Två kajlägen öronmärkt Polentrafiken och då har man kvar etapperna 2 och 3 för att flytta övriga färjor från innerhamnen. Detta kostar 1,5-2,0 miljarder enligt Kristina Bendz (M).

Det behövs omtag i hamnfrågan. Det finns fyra alternativ i hamnfrågan som måste snabbutredas snarast möjligt.

1. Hamnutbyggnad av två nya kajplatser öronmärkt Polentrafiken för cirka 912 miljoner minus eventuellt EU-bidrag som expandera Polentrafiken med cirka 30 procent fler last och personbilar genom Ystad. Sedan flytta dagens verksamhet till yttre hamnen till en kostnad på 1,5–2 miljarder för att öppna upp för hamnstaden. Kostnader för ombyggnation av Dragongatan finns ej före 2035 och väg 9,11 och E65 tillkommer.

2. Flytta befintlig verksamhet nu direkt i en bassängflytt som tömmer innerhamnen. Dyraste alternativet?

3. Bygg en kaj i yttre hamnbassängen för de två nya färjorna och låt de ersätta dagens Polentrafik. Övriga färjor får trafikera Trelleborg, Nynäshamn, Karlskrona, Malmö, Helsingborg eller Göteborg då de väntar på mer verksamhet. Finansierbart alternativ?

4. Flytta Bornholms trafiken till yttre hamnen för ca.250–300 miljoner och Polentrafiken till andra hamnar och påskynda hamnstaden. Enligt många bästa och enda finansierbara alternativet.

Alternativet att behålla Polentrafiken där vi har dem idag finns inte längre.

Annons

Det är nu otroligt viktigt att man hittar en bred överenskommelse och att man byter ut ledande politiker i hamnbolaget då de nu kört fast i gamla gods/industrihamns visioner och måste ersättas av politiker som kan ta beslutet att JA det vore bäst att flytta Polentrafiken från Ystad.

Joakim Strandberg

Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons