Annons
Insändare

Insändare: Aulingatan måste öppnas upp mot Dragongatan

Breda, öppna och användarvänliga gator står snart bara att hitta på gamla fotografier. Överallt och hela tiden överdimensioneras gatornas gång- och cykeldel. Till förfång för fordonstrafiken – som dessutom ökar. Minirondeller och gupp lite varstans gör heller inte saken bättre.
Ystad • Publicerad 6 augusti 2019
Detta är en insändare i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Ystads kommuns trafikplanering är helt i otakt med både verklighet och utveckling.

Och våra parkeringsrutor är om möjligt ännu sämre och än mer verklighetsfrånvända. Trånga och besvärliga. Lägg därtill det olycksaliga beslutet att ta bort myntparkering.

Annons

Så farligt är det väl ändå inte? Jo, speciellt för besökande utan lokalkännedom. Vi medborgare ombeds vara vänliga och hjälpsamma mot våra gäster, turisterna (YA lördag 6 juli) – medan kommunen själv mest ställer till förtret.

Aulingatans sista bit ut mot Dragongatan stängdes av när Willys byggdes. Den borde öppnas igen, anser Carl Bengtsson.
Aulingatans sista bit ut mot Dragongatan stängdes av när Willys byggdes. Den borde öppnas igen, anser Carl Bengtsson.Foto: Mark Nordvall Hanlon

Jag noterar att turistchef Marie Holmström under rubriken ”Bra lokalt värdskap” uppmanar oss vara våra gäster behjälpliga runt parkeringsautomaterna. Bra att nån från kommunen förstår problemet med att inte kunna betala sin parkeringsavgift även med mynt.

Extra bra också att det var just turistchefen. Turism handlar nämligen – i allra högsta grad – även om trafikplanering och infrastruktur. Det vill säga det egna ansvarsområdet.

Turismen kommer att öka – och med den tillströmningen av bilar och husbilar. Motell (à la amerikansk modell) – och andra servicefaciliteter – där väg möter stad, samt användarvänliga gator och parkeringar måste upp på dagordningen.

Så även ett återinförande av myntparkering. Ehuru undertecknad helst skulle vilja se hela vår kommun befriad från parkeringsautomater. Det vore såväl välkommet som välkomnande.

Hur som helst så måste kommunens trafikplanering ses över – utifrån ett turistperspektiv. Blir det bra för våra gäster, blir det bra för alla.

När jag till berörda tjänstemän framför att Aulingatan behöver öppnas upp för trafik till och från Dragongatan – så informeras jag om att ”det kräver en ändring av detaljplanen” och att ”Trafikverket måste involveras”.

Men så gör det då. Infarten till Willys parkering från Herrestadgatan/(Dragongatan) är bedrövlig, men framför allt behöver den avlastas.

En återöppning av Aulingatan mot Dragongatan är den självklara lösningen. Låt oss börja där.

Carl Bengtsson

Rygla

Annons
Annons
Annons
Annons