Insändare

Insändare: Cykelvägen borde fortsätta fram till Brösarp längs nian

Brösarp
Här, vid busshållplatsen i höjd med Ravlunda kyrka, tar cykelvägen slut. Den borde förlängas utmed väg 9 fram till Brösarp, menar insändarskribenten.
Foto: Peter Hellemarck
Här, vid busshållplatsen i höjd med Ravlunda kyrka, tar cykelvägen slut. Den borde förlängas utmed väg 9 fram till Brösarp, menar insändarskribenten.

Så otroligt roligt att se så många cyklande som nyttjat den nya cykelvägen Kivik-Ravlunda i sommar, trots att vissa bitar inte är riktigt färdiga ännu (väntar på de två broarna).

Både turister och fast boende cyklar förbi som aldrig förr, tror inte det räcker med 100-procentig ökning från föregående år och ännu fler kan vi förvänta oss nästa år!

Att cykla har blivit så populärt beror nog på flera faktorer. Medvetet miljötänk, viljan att hålla sig i form och även el-cyklarna som underlättar för de som kanske inte annars hade haft orken eller förmågan att cykla en längre sträcka.

Det har tyvärr tagit många, många år innan beslut kunnat tas som har lett fram till denna efterlängtade cykelväg.

Den stora missen i detta annars så lyckade projekt är att man inte fortsatte direkt till Brösarp längs riksväg 9. Det är som att bli bjuden på nybakta bullar som inte har blivit gräddade.

Enligt representanter från såväl Trafikverket som Skanska (entreprenören) som jag pratat med anser båda att det bästa vägvalet är längs väg 9. Både ur attraktions synpunkt och rent tekniskt.

Det är lättare att anlägga cykelvägen Ravlunda-Brösarp än det var Kivik-Ravlunda anser de också men att det är länsstyrelsen (nu igen...) som motsäger sig och hänvisar till Natura 2000.

För mig är det ofattbart att man kan anlägga en större asfalterad parkering mitt i Brösarps backar, men man kan inte ta en bit av vägkanten så att även de som tar sig fram på ett miljömedvetet sätt kan få ta del av dessa vackra backar, och inte bara de som kommer i husbil.

Stämmer det att det är länsstyrelsen som satt stopp för fortsatt cykelväg till Brösarp bör de tänka om och kunna kompromissa.

Hade inte markägarna varit villiga att upplåta sina privata tomter till cykelvägen hade det inte blivit någon cykelväg mellan Kivik-Ravlunda nu heller. Första förslaget att lägga cykelvägen på den östra sidan sa länsstyrelsen tvär stopp till, varför man då kan tycka att de kan släppa vägkanten till Brösarp.

Carina Frithiof

Ravlunda