Annons
Insändare

Insändare: Den svenska modellen attackeras från vänster

Sverige befinner sig återigen mitt i en brinnande hamnkonflikt; en konflikt som drabbar hamnbranschen, deras kunder och till sist också alla hamnarbetare.
Publicerad 19 februari 2019
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Strejkvakter utanför Malmö hamnområde. Hamnarbetarförbundet har nobbat slutbudet från medlarna Konsekvenserna väntas bli stora för svenska företag som inte kan ta emot eller skicka varor. Vänsterpartiets stöd för strejkåtgärderna bottnar i okunnighet och konfliktromantik, menar insändarskribenterna.
Strejkvakter utanför Malmö hamnområde. Hamnarbetarförbundet har nobbat slutbudet från medlarna Konsekvenserna väntas bli stora för svenska företag som inte kan ta emot eller skicka varor. Vänsterpartiets stöd för strejkåtgärderna bottnar i okunnighet och konfliktromantik, menar insändarskribenterna.Foto: Johan Nilsson/TT

Hamnarbetarförbundet smattrar ut ett pärlband av varsel, ivrigt påhejade av ledande vänsterpartister samtidigt som Jonas Sjöstedt står inför LO:s styrelse och säger sig värna den svenska partsmodellen och söker samarbete med LO och förbunden som ingår där.

Konflikten i Sveriges hamnar är inte hälften så komplicerad som den verkar, men dubbelt så allvarlig.

Annons

Konflikten i Sveriges hamnar är inte vår. Dock är det ofrånkomligt att den riskerar att drabba våra och LO:s medlemmar genom att den slår hårt mot svensk industri.

Men problemet är som bekant större än så. Den hotar hela den svenska partsmodellen.

Det här handlar inte om facklig makt. Det handlar helt enkelt om att två avtal i svenska hamnar skulle skapa en omöjlig situation vid de lokala förhandlingarna och dessutom också öppna upp för avtalsshopping för arbetsgivarna.

Två hamnarbetare som jobbar sida vid sida skulle ha olika villkor beroende på vilket förbund de är med i; olika lön, olika arbetstider. Är det rimligt? Vilka villkor ska en hamnarbetare som inte är fackligt ansluten ha?

Detta undergräver trovärdigheten för den svenska partsmodellen och det riskerar att driva arbetsgivarna rätt i famnen på bemanningsföretagen.

Vi är inte förvånade över den debattartikel lokala och regionala företrädare för Vänsterpartiet publicerade nyligen om hamnkonflikten.

Vänsterpartiet har, tillsammans med kommunister och syndikalister, eldat på konflikten. Detta baserat på vad vi inte kan tolka som annat än okunskap om vardagen i hamnarna kombinerat med någon slags konfliktromantik.

Strejkvapnet är kraftfullt och något vi tar till i avtalsrörelsen för att få till bra villkor i arbetslivet. Vi måste hantera den möjligheten ansvarsfullt annars riskerar den att tas ifrån oss.

Det finns svenska politiker i Europaparlamentet som tycker att facket och den svenska modellen är ett hot mot möjligheten att utnyttja människor till låga kostnader; som tycker att människor är att likställa med varor.

Vi måste värna den unika modell vi har. Inte kasta omkring den som en röd fackla för att få lite uppmärksamhet på den svenska politiska arenan.

Annons

Vi menar att Vänsterpartiet, genom sitt ställningstagande i hamnkonflikten, sätter hela den svenska modellen på spel.

Låt oss vara tydliga. Avståndet mellan Vänsterpartiet och Transport är, just nu, mycket stort.

Tommy Wreeth

Förbundsordförande Transport

Jörgen Wärja

Ordförande avdelning 2

Kevin Rasmussen

Ordförande Ystad.

Annons
Annons
Annons
Annons