Annons
Insändare

Insändare: Färjornas dieselstank över Ystad tas inte på allvar

Många av Ystads befolkning är djupt oroliga över att färjorna stora delar av dygnet står på tomgång i hamnen. Är det inte brummande tomma öppna lastutrymmen som nattetid bullrar så är det dieselstanken från färjorna som dagligen väller in över Ystad.
Ystad • Publicerad 12 oktober 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Dieselångorna ligger tjocka över Ystad när färjorna går p tomgång i hamnen, menar Joakim Strandqvist.
Dieselångorna ligger tjocka över Ystad när färjorna går p tomgång i hamnen, menar Joakim Strandqvist.

I åratal har man ignorerat utsläppen och nu pratar man på allvar om att bygga ut verksamheten för att tredubbla lastbilstrafiken.

Idag existerar inte något krav på att den miljöfarliga Polentrafiken ska (inte bör eller erbjudas) använda land-el vid kaj läge.

Annons

Även den för Ystad viktiga Bornholms katamaranen med sina enorma utsläpp får fortsätta använda kritiserat kaj läge i innerhamnen i tio år till.

Hamnbolagets evige politiker Kaj Jönsson (S) lovade undertecknad (då lokalpolitiker) och resten av Ystads fullmäktigeledamöter att användandet av land-el skulle krävas i alla avtal med Polentrafiken.

Detta var åtta år sedan jag la motionen om obligatoriskt land – el för färjor som dagligen trafikerar Ystad hamn.

Motionen presenterades i talarstolen med utsläppssiffror som fick många att tappa hakan. Miljövinsten enligt ABB med ett obligatorisk land-el krav skulle ge Ystad ett minskat partikelutsläpp över staden som motsvarade alla Ystads personbilars årliga utsläpp.

Än idag erbjuds land-el bara som ett alternativ. En del Polenfärjor är inte ens ombyggda för att kunna ta emot elen. Hamnpolitikerna/hamnutskottet måste sluta leka Donald Trump och en gång för alla ta sitt ansvar och göra Ystad luften ”great again”.

Kaj Jönsson fortsätter vilseleda med att säga att hamnen är viktig för Ystad och har dragit in 600 miljoner till kommunen sedan år 2000. Vad Kaj Jönsson (S) och Roger Jönsson (S) inte gärna pratar om är hamnens kostnader och att det investerats cirka 440 miljoner i innerhamnen för att förbereda den för ”nya generationens färjor” sedan år 2005.

Snabbt sammanfattat – pengar kastade i sjön som nu till och med gör det dyrt att flytta Polentrafiken till Trelleborg.

Vi ska faktiskt bygga en hamnstad med upp emot 1500 lägenheter, restauranger, kontor, skolor och hotell av dagens hamnområde. Ystads hamn kan få EU-bidrag för att bygga bort flaskhalsar inom transportsektorn och då kan man inte bygga ut hamnverksamheten och skapa ännu fler flaskhalsar.

Hoppas verkligen att Kent Mårtensson (S) och Kristina Bendz (M) inser detta.

Infrastrukturen är undermålig och visioner att tredubbla lastbilstrafiken genom Ystad när man bara har en tillfartsväg till hamnen – Dragongatan verkar helt ogenomtänkt. Flaskhalsen Dragongatan gör det omöjligt att med skattemedel fortsätta miljardsatsa på Polentrafiken.

Joakim Strandberg

Annons
Annons
Annons
Annons