Insändare: Fler besök resulterade i ännu mer frustration
Personalen inom sjukvården gör i allmänhet vad som står i deras makt för att hjälpa patienter på bästa sätt.
Frustrationen hos personalen är oftast minst lika stor som hos patienterna, vilket också kommer till uttryck i kontakten med personalen. De har inte förutsättningar att fullt ut utföra sitt uppdrag på grund av resurs och personalbrist. De har tyvärr i allmänhet inte heller så höga tankar om sin egen verksamhet och yrkesstoltheten kommer på skam.
Besöket på akuten på Ystads lasarett slutade inte med den långa och frustrerande lördagsupplevelsen. Vi blev tvingade att komma tillbaka på onsdagen i veckan efter trots att min mamma nästintill totalvägrade.
Till skillnad från lördagen var det till min glädje mycket bättre flyt. Ingen väntetid innan registrering, undersökning och provtagning direkt och därefter vila på en brits inne på akuten.
Första läkarkontakt och röntgen inom några timmar fungerade utmärkt. Uppföljningssamtal och slutligen bestämde sig vår läkare för ännu en röntgen.
Tiden gick och dagen började gå mot sitt slut. Det visade sig att ärendet inte var prioriterat och ingen visste, när det skulle kunna genomföras.
Vi var då inne på vår sjunde timme under vår vistelse på akuten och den totala frustrationen hos min 93 åriga mamma var åter ett faktum.
Efter samråd med förstående personal valde vi åter att lämna akuten med löfte om att bli kallade till röntgenmottagningen samt en remiss till vårdcentralen med förslag till åtgärder.
Jag tror aldrig jag kommer att kunna övertala min mamma att åka till akuten igen.
Under de konstruktiva samtalen med läkaren fick jag intryck av att vårdcentralerna gärna skickar patienten vidare till sjukhuset utan att ha uttömt olika möjligheter för att hjälpa patienten.
I vårt fall blev vi uppmanade av vårdcentralen att åka till sjukhuset. Man menade att man inte kunde göra något.
Någon remiss till någon specialistmottagning eller andra alternativa lösningar har inte presenterats, vilket enligt akuten skulle varit fallet.
Många akutbesök hör med andra ord inte hemma på en akutmottagning. Det är alltså inte bara patienter som föredrar att välja akuten framför vårdcentralen utan vårdcentralerna själva bidrager också till trycket på akuten.
Gamla och sjuka ska verkligen inte behöva finna sig i att bollas runt på detta sätt.
Göran Göransson
KD Ystad