Insändare: Fler hastigheter att höja och sänka
Trafikverket, som står för beslutet, har anfört säkerhet som främsta skäl.
Det kan vara värt att framföra att sagda vägsträcka är en typisk ”standardväg”, främst på grund av att mittvägräcke saknas, där 80 bör vara ”standardhastighet”.
Ett ytterligare skäl, som kanske främst berörda representanter för centerpartiet borda ta hänsyn till, är att miljöpåverkan är betydligt lägre vid 80 än vid 90 kilometer i timmen.
En reflektion i sammanhanget från en vanlig trafikant beträffande en annan väg är kvalitetsskillnaden på ett par delsträckor av väg 19 mellan Benestad och Ystad.
En omfattande standardhöjning har skett på sträckan Stora Herrestad–Ystad, medan delen Benestad–Stora Herrestad, där nuvarande hastighetsgräns är 80, fortsatt kännetecknas av smal vägbredd och många skymda kurvor och backkrön.
Hastighetsgränsen på denna del borde därför snarare vara 70 än nuvarande 80. Skillnaden i vägstandard är påtaglig, eftersom de båda delsträckorna ska ta hand om i stort sett samma trafik.
Hastighetsgränsen på väg 19 genom Benestads by är 60 kilometer i timmen – en gräns som ofta överskrides. En fartkamera där skulle förmodligen få god effekt.
Och – medan vi resonerar om hastighetsgränser: På Södra vägen utanför Lindesborgsområdet i Tomelilla råder 40 kilometer i timmen.
Jag färdas där ibland och är då mycket ensam om att hålla denna gräns. En höjning till 50 är här inte en helt omotiverad. Förhållandena på dessa vägavsnitt kunde kanske också vara värda att upp.
Axel Aulin
Ystad