Insändare

Insändare: Fyra elefanter är mer än fem myror

Ystad Artikeln publicerades
Dragongatan genom Ystad. Antalet fordon som ska vidare längs väg 9 mot Simrishamn må vara fler än dem som ska till färjorna. Men lastbilarnas miljöpåverkan är klart större, hävdar insändarskribenterna.
Foto: Anette Sjöstrand
Dragongatan genom Ystad. Antalet fordon som ska vidare längs väg 9 mot Simrishamn må vara fler än dem som ska till färjorna. Men lastbilarnas miljöpåverkan är klart större, hävdar insändarskribenterna.

Då Magnus, Brasse och Eva lärde våra barn att räkna var det en sanning att ”fem myror är mer än fyra elefanter”. Vi hävdar det motsatta när det gäller miljöpåverkan och slitage av våra vägar.

Utan att vara experter vågar vi påstå att utsläppen och slitaget från en långtradare är betydligt större än från en personbil.

För att värdera utsläpp och slitage vid olika platser vore det därför intressant att beräkna och jämföra produkten av antal fordon, som passerar, och genomsnittlig fordons vikt inklusive last.

Vi menar att påverkan på Dragongatan av trafiken från hamnen respektive väg 9 från Österlen inte är klarlagda om man inte tar antal fordon multiplicerat med tonnage i beaktande.

Det har ofta framförts att trafiken från hamnen är lägre än den från väg 9. Det som avses är antalet fordon och inget annat.

Vi läser nu i YA att hamnen är på väg mot ett rekordår (2018) med ökat antal last- och personbilar, gods och passagerare.

Ännu är bokslutet inte klart, så om det blir rekordår avseende vinstmarginalen återstår att se. Man har därtill förhoppningar om ökad tung långtradartrafik.

Vi vågar påstå att effekterna av hamntrafiken är (minst) likvärdiga med trafiken från väg 9, men kan förstås ha fel. Oavsett vilket medför ökad lastbilstrafik behov av kostsamma investeringar för att komma tillrätta med de logistikproblem, som redan nu finns till exempel på Dragongatan och vid det så kallade Finakorset.

Regeringen har i beslut 31 maj 2018 avseende transportinfrastrukturen för åren 2018–2029 inte avsatt medel för E65 från Skurup till hamnen i Ystad, inklusive Dragongatan. Åtgärder behöver därför finansieras från annat håll, till exempel Ystads kommun. Finns resurser för detta?

Behovet av en ringväg runt Ystad med utgångspunkt vid Kabusa kvarstår. En sådan skulle avlasta trafiken genom Sandskogen, speciellt sommartid, och även underlätta för pendlare österifrån mot Malmö.

Tyvärr är en ringväg är inte heller planerad inom de närmaste tio åren.

Enligt vår uppfattning bör det redan idag, utan större kostnad, vara möjligt att göra de mätningar vi föreslår för att ha som ett av flera underlag innan beslut tas om etapp 2 i utbyggnaden av yttre hamnbassängen.

Anders Evander

Joakim Strandberg

Ystad

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Ystads Allehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.