Insändare: Ge oss tillbaka 90 på väg 19
Men vi Österleningar får mer tid på vägarna, vi får längre arbetsdagar, vi tvingas sköta mer telefonsamtal från bilen och vi blir tröttare eftersom mer bilkörning kräver mer koncentration och koncentration tröttar.
Trafikverket motiverar sitt beslut med att det ingår i deras strävan mot noll döda i trafiken, den så kallade nollvisionen.
Låt oss ta en titt på olycksstatistiken på riksväg 19 mellan Kristianstad och Ystad för åren 2012–2017 (statistiken kommer från Transportstyrelsen).
Under åren 2012–2017 dog 2 personer, 7 blev allvarligt skadade, 17 blev måttligt skadade och 213 blev lindrigt skadade. Orsaken till dödsfallen och de allvarligt skadade framgår inte av statistiken men i något av fallen är (enligt media) alkohol och inte farten orsaken.
När vi kör en modern bil (automatväxlad) i 80 går den på näst högsta växeln, när vi kör bilen i 90 (på en annan väg naturligtvis) går den på högsta växeln. Och bränsleförbrukningen är snarare högre i 80 än i 90 på grund av detta.
Om vi vill sänka olycksstatistik finns det som regel två alternativ, antingen ändra folks beteende eller bygga vägen säkrare.
Trafikverket har valt det första alternativet och inte 2-1-väg som skulle vara det andra alternativet. Trots de uppenbarligen negativa konsekvenser för oss som bor här som beslutet om hastighetssänkning innebär.
Att det är ekonomi som avgjort beslutet torde väl ingen tveka om, men så rakryggade är inte trafikverket att de säger detta.
Vi vet att beslutet är överklagat av centerpartiet i Region Skåne och vi hoppas naturligtvis att beslutet blir ändrat men vi tvivlar på att vår lilla Österlenska röst gör sig hörd.
Alla vill naturligtvis sänka olycks- och dödsstatistik. Fartsänkning är helt ok vid skolor, tätbebyggda samhällen, korsningar mm men inte på transportvägar, där är ombyggnation det bästa och säkraste sättet.
Conny Thoresson
Anders Albäck
Liberalerna i Tomelilla kommun