Annons
Insändare

Insändare: Hamnen bär sina kostnader själv

Ystads kommun äger all mark i hamnen och kräver ett årligt arrende. Hamnbolaget föreslår investeringar, kommunen beslutar och Ystads hamn får betala/belastas med kostnad för avskrivning och ränta. Det innebär att Ystads skattebetalare får betalt för mark och investeringar.
Ystad • Publicerad 3 december 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Hamnen i Ystad.
Hamnen i Ystad.Foto: Sprisse Nilsson

Sen 2000 har Ystads hamn betalat in 602 miljoner till kommunen och det egna kapitalet i hamnen är för dagen 63 miljoner. Hamnen har dessutom en effektiv organisation för verksamheten och Ystads kommuns upplägg har således varit lyckat.

Ystad arena bär till skillnad ifrån Ystads hamn inte sina egna kostnader utan belastar Ystads kommuninvånare årligen med cirka 38 miljoner när alla intäkter är borträknade, men där är det ju som tur är inte den ekonomiska vinsten man är ute efter.

Annons

Man kan dock undra varför ingen oroade eller reserverade sig för den investeringen.

Utan satsningen på hamnutbyggnaden kommer trafiken dö ut då kunderna kräver nya färjelägen som kan ta emot nya större och mer miljövänliga fartyg vilket på sikt innebär att hamnen inte kan betala Ystads kommun för den mark och de investeringar som tidigare gjorts då intäkterna ifrån kunderna minskar/försvinner.

I diskussionen som pågår kan man förledas tro att det skulle bli gratis för Ystads kommun att ta in privata finansiärer, vilket inte kan bli mer fel då det givetvis har tittats på detta också men visat sig vara både dyrare och sämre för kommuninvånarna.

Självklart är det även kommuninvånarna som får ta risken med en privat finansiär med uteblivna årliga intäkter från hamnverksamheten och det finns givetvis en orsak till att de flesta hamninfrastrukturer i Sverige ägs av kommunerna.

Oavsett vad som händer är vi övertygade om att Ystads kommun fattar ett historiskt dåligt beslut om man inte tar emot EU-bidraget och genomför hamnutbyggnaden.

Givetvis finns risker i alla former av investeringar men det är också en risk att bara sitta still. En enig hamnstyrelse har förstått detta och har under flera års tid jobbat för att få till stånd nya färjelägen.

Med de underlag som finns stödjer EU, Nordiska Investeringsbanken, regeringen och Näringsdepartementet hamninvesteringen. Dessutom är kunder villiga att skriva 15 års-avtal på dessa nybyggda kajer vilket ytterligare säkrar investeringen.

Vi anser att hamninvesteringen är nödvändig för att Ystads hamn även i framtiden ska kunna vara en viktig länk åt transportindustrin det svenska näringslivet och inte minst för den växande och för Ystads kommun viktiga turistnäringen.

Kevin Rasmussen (S)

Kaj Jönsson (S)

Annons
Annons
Annons
Annons