Insändare

Insändare: Länsstyrelsen blockerar vettiga cykelvägar

Österlen Artikeln publicerades
Brösarps byagille lobbar politiker för sitt förslag om cykelväg längs väg 9 genom Brösarps backar.
Brösarps byagille lobbar politiker för sitt förslag om cykelväg längs väg 9 genom Brösarps backar.

Sedan lång tid pågår en diskussion på Österlen om två cykelvägsförslag. I söder gäller frågan om cykelvägen ska gå norr eller söder om kustvägen. I Brösarpstrakten gäller det om cykelvägen ska gå längs väg 9, eller någon annanstans.

I söder finns det två alternativ. Mellan Brösarp och Ravlunda finns inget vettigt sådant; alla alternativ innebär att cyklister ändå kommer att ta den livsfarliga väg 9, genom de vackra backar som är den självklara målpunkten.

I båda fallen är länsstyrelsen den bromskloss som ingen rår på. Kommunerna (Ystad respektive Tomelilla) är lika hjälplösa som Region Skåne.

På nationell (och global) nivå pågår intensiva diskussioner om hur man ska främja cykling. Cyklingen bidrar till minskat utsläpp av växthusgaser och är mycket positiv för hälsan.

I de båda fall där cykelvägen skulle gå genom Natura 2000 områden gäller att länsstyrelsen vägrat att precisera vilken skada för naturen som de skulle innebära.

Vad gäller cykelvägen vid Brösarp (som jag känner bäst till) har vi som i decennier talat för att dra vägen genom backarna inte kunnat förstå att skadan skulle bli stor, så stor att den bör överväga nyttan av vägen.

Tvärtom menar vi att vårt alternativ har en del positiva effekter även för naturen. Jag gissar att något liknande gäller i fallet kustvägen.

Frågan måste lyftas till nationell nivå. Det är orimligt att naturvården har vetorätt gentemot andra samhällsintressen. Balans och sans måste gälla även här.

Sven-G Hultman

Före detta ordförande i Brösarps byagille