Annons
Insändare

Insändare: Självklart välja naturskön sträckning söder om vägen

Nyligen har Simrishamns kommun gjort en cykelplan för hur man tänker få folk att cykla mer och att knyta ihop byarna både för fastboende och turister.
Österlen • Publicerad 13 mars 2019
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Det finns nu möjlighet att ha synpunkt på den.

Sydostleden som går mellan Simrishamn och Växjö har delar som inte är hårdgjorda och går på markvägar som inte är asfalterade. Ur miljösynpunkt och kostnad är detta betydligt bättre och billigare.

Annons

Likaså borde detta vara en självklarhet när det gäller G-C vägen Skillinge-Hammar. Naturupplevelse i kulturlandskap blir också betydligt större om man inte färdas intill en brusande bilväg.

Om man cyklar eller går i mörker slipper man att bli bländad av biltrafiken. Bornholm är här föregångare.

G-C vägen som idag slutar i Skillinge går hela tiden på havssidan om kustvägen, vilket betyder att man slipper korsa de anslutande vägar som kommer inifrån landet.

Likaså slutar G-C vägen i Hammar söder om kustvägen. Som cyklist är detta viktigt eftersom den aktuella sträckan trafikeras av Iantbruksmaskiner och tunga fordon.

Ett annat argument för att anlägga G-C vägen söder om kustvägen är att de flesta turistmålen finns söder om vägen som man på de viset slipper korsa denna.

När det gäller G-C Skillinge-Hammar borde Trafikverket lyssna mer på dom boende längs kustvägen.

Bernt Håkansson

Brantevik

Cyklar gärna

Annons
Annons
Annons
Annons