Insändare

Insändare: Skandal att sträckning söder om vägen inte ens utretts

Österlen

 

När det gäller cykelvägen Hammar–Skillinge har vi vid våra samtal med tjänstemän på Trafikverket och politiker inom Region Skåne, länsstyrelsen och Ystads och Simrishamns kommuner oftast varit överens i ett inledande skede att den södra sidan är den trafiksäkraste och attraktivaste. Sedan när det gäller att handla och ta beslut så faller alla in i det enklaste motståndets lag.

Alla lägger sig för paragraferna som länsstyrelsen påpekar att enligt miljöbalken ”ska plats för sådana åtgärder väljas, som ger minsta intrång och olägenhet för människors hälsa och miljön”. Denna lag tolkas som att en cykelväg inte får anläggas i ett Natura 2000 område.

Ändå accepteras det i Trafikverkets planering att cykelvägen ska anläggas norr om vägen vid Kåseberga. Även här är det Natura 2000.

Studerar man södersidan längs hela vägen så är det inte längre sträckor med naturvärdefull orörd betesmark som skulle bli skadad av en cykelväg på södra sidan. Ändå har ingen alternativ projektering skett på denna sida, trots att där finns inte så många fornlämningar och mindre behov att ändra vattendrag samt färre hinder för näringsverksamheten och framtida utbyggnadsplaner.

Det är en skandal att där vi alla anser det trafiksäkrast för såväl vuxna som barn, att det inte ens har prövats för projektering. Här känner vi oss svikna av framförallt kommunerna.

Ystads kommun har sedandecennier tillbaka haft cykelvägen planerad i översiktsplanerna på södra sidan.

Kommunen fick inskrivet 1996 vid bildandet av Naturvårdsområde, att detta inte skulle vara ett hinder för den planerade cykelvägen på södra sidan.

Senare i början av 2000-talet ombildades detta naturvårdsområde till Natura 2000 och då missade tydligen kommunen att undanta område för denna cykelväg.

Vi anser dessutom att kommunerna skulle slå vakt om hur den här cykelvägen ska säljas in hos cyklande och vandrande turister i vårt unika landskap.

2016 överlät Ystads kommun projekteringen på Trafikverket utan några krav. Efter att vi alla sakägare har engagerat oss och mött politiker och tjänstemän, så har den ena handlingen efter den andra framkommit efteråt. Bland annat att under 2017 tillstyrkte Ystads kommun att planeringen skulle i huvudsak ske på norra sidan.

Dessa beslut har tagits utan att de har prövats i aktuella nämnder och tydligen inte varit känt för övriga politiker. Man kan ifrågasätta om dessa beslut har gått rätt till?

I vilket fall som helst känner vi oss fullständigt överkörda. Sakägare har inte blivit kontaktade under projektering av Trafikverket trots stora intrång. Vid samrådet presenterades en färdig projektplan.

Vi som skl leva med cykelvägen, släppa ut våra barn på den, visa våra gäster och turister vårt unika backlandskap och våra fantastiska badstränder, naturreservat, Ale stenar och Backåkra vill att den skall vara trafiksäker och lättillgänglig.

Därför vill vi visa vårt engagemang genom att samla oss innan fullmäktigemötet på torsdag och ge ledamöterna en uppfattning hur viktig frågan är för oss.

”Vi som vill ha en trafiksäker och attraktiv GC-väg”

Torsten Thuresson

Löderup