Annons
Insändare

Insändare: Skolorna måste prestera bättre

Skolan i Sverige och Ystad presterar sämre än vad den skulle kunna göra. Som aktiv gymnasielärare ser jag att kunskaperna för varje år som går blir allt sämre och eleverna saknar till och med kunskaper om så elementära saker som de fyra räknesätten, rättstavning och 1900-talshistoria när de kommer till gymnasiet.
Ystad • Publicerad 13 augusti 2018
Detta är en insändare i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

Till dels skulle detta kunna sägas överallt och i alla tider. Det samhälle som är helt nöjt med sin skola riskerar också att falla sönder i självbelåten letargi.

Men eftersom skolan i varje samhälle är ett pågående arbete skulle jag drista mig till att föreslå ett antal förändringar som skulle göra vår skola bättre.

Annons

Gör f-klassen obligatorisk. På så sätt kan läraren i redan i första klass räkna med att eleverna har erbjudits att nå samma kunskapsnivå.

Skriv om ämnesplanerna med konkreta mål, inte generella förmågor. Det finns inget vetenskapligt stöd för att generella förmågor som exempelvis läsförståelse ens existerar. Samma elev kan utmärkt förstå ett recept och helt missa budskapet i en roman.

Rätta de nationella proven centralt. En tanke är att återanställa pensionerade lärare för det arbetet. Proven ska sedan styra betygen. Konkurrens kan vara mycket bra, men det säger sig självt att den skola som utsätts för konkurrens inte själv kan avgöra om en elev nått målen eller inte. Det måste en oberoende instans göra.

Skollagens krav på att skolan ska verka i enligt vetenskap och beprövad erfarenhet ska även gälla skolpolitiken. I synnerhet konkurrensutsatta skolor kan leverera god kvalitet.

Det offentliga behöver inte alltid göra allting själv. Men staten har en roll i att kontrollera att eleverna verkligen har lärt sig det de ska.

Måns Axkull

Liberalerna Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons