Insändare

Insändare: Sluta dalta med fordonsindustrin

Klimat Artikeln publicerades

En av de värsta förstörarna av klimatet, och därmed alla barns framtid, är fordonsindustrin. Nu har EU:s förhandlingar med den lett fram till ett rent ut sagt uselt avtalsförslag. Utsläppen från lastbilar ska minska med 30 procent till 2030.

Vad innebär detta?

Jo, att våra barn och barnbarn måste suga tillbaka alla koldioxidutsläpp som dessa fordon orsakar idag och kommer att fortsätta orsaka tills vidare. Lastbilarnas CO2-utsläpp hamnar ju i atmosfären och höjer den koldioxidhalt som redan idag är alldeles för hög och orsakar klimatförändringen.

Men hur kan man suga tillbaka koldioxid ur atmosfären? Ja, det vill man ju fråga branschorganisationen Bil Sweden! Men svaret vet vi redan. Det går inte. Endast träd och växter kan binda koldioxid ur atmosfären och av dem vill Bil Sweden göra – just det – bränslen.

I det förslag som nu presenterats i EU kommer naturligtvis åkerierna att kunna vältra över sina ökade kostnader på försvarslösa konsumenter. Det hade bäddat för gula västar i hela EU – ifall förslaget inte hade varit så skamligt otillräckligt.

Men det finns en annan möjlighet som kan se till att utsläppsminskningarna blir tillräckligt stora och samtidigt hålla medborgarna skadeslösa: En snabbt stigande avgift på alla fordonsbränslen i kombination med att statens hela intäkt från denna avgift delas ut i lika stora delar till alla vuxna medborgare, varje månad.

Då får vi alla ekonomiska möjligheter att göra vår egen omställning. Vi kan se via priset vilka varor som blir dyrare, och inrätta våra liv så att våra utsläpp blir minimala.

Men hur skulle vi i Sverige kunna komma åt utsläppen från alla utländska lastbilar?

Jo, vi kan införa den lastbilsbeskattning som redan finns i USA: Varje delstat registrerar med GPS hur många kilometer som varje lastbil färdas inom delstaten. Bränsleförbrukningen uppskattas sedan med hjälp av tabeller, som anger bilmodellens förbrukning per kilometer. Därefter tar delstaten ut skatt som baseras på denna uppskattade förbrukning.

Om vi gör likadant och tar ut en avgift (med full utdelning) för den uppskattade förbrukningen så skulle utländska och svenska åkerier få exakt samma villkor och en övergång till utsläppsfria fordon (och minskade transporter) skulle stimuleras kraftigt. Det är dags att sluta dalta med fordonsindustrin!

Lars Almström

Näsum

Klimatsvaret

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Ystads Allehanda och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.