Annons
Insändare

Insändare: Låt cyklister och turister uppleva naturreservatet

Jag vet inte vad det är som gör att denna Trafikverkets projektledning har sådana enorma skygglappar på. Är det bara ekonomi? Blir det verkligen dyrare att göra en cykelväg genom vacker natur nära havet än en rak led genom folks trädgårdar?
Österlen • Publicerad 20 december 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Deras mantra är "Natura 2000" vilket låter väldigt bra, om man inte tar sig tid att förstå lite bättre.

Det är inte så att vi inte värnar om vårt naturreservat, vi som bor här. Det gör vi verkligen men är också villiga att låta gäster ta del av dess skönhet.

Annons

Vi vill inte undanhålla det från andra människor. Man får gå, springa, cykla och vistas i detta naturreservat.

Det är inte så att man förstör naturreservatet om man utser delvis befintliga markvägar till cykelvägar.

Det är märkligt hur lite medkänsla och empati som finns i denna projektlednings förslag.

Det är förstås krångligare och mer tidskrävande att förhålla sig till de mjuka värdena än till andra myndigheter.

Man förstör hellre privata människors miljö än tar den befogade diskussionen med en annan myndighet.

Det finns så många intelligentare förslag som skulle kunna läggas, som skulle kunna gynna både gäster och boende.

De flesta som är ute på cykelfärd vill inte cykla på en spikrak led bredvid bullrande trafik. Om man ska ha cyklar bredvid bilar måste man dämpa farten.

Kustvägen har motorvägsstatus på somrarna. De flesta håller inte begränsningar utan vägbumpar eller avsmalningar är i så fall ett måste.

Varför inte vara lite djärva och inspireras av danskt "hygge"? Titta på hur danskarna drar sina cykelvägar på Bornholm till exempel.

De är lagda för att gästerna ska få en härlig och omväxlande cykeltur i den vackra miljön. Något som deras turistbyråer kan känna glädje och stolthet över. Som de med gott samvete kan sälja in till sina gästande turister.

Annons

Jag förstår att det inte spelar så stor roll för Trafikverkets projektledning, som bor och verkar i Malmö, men vi här på Österlen är beroende av att människor vill bo här året runt, driva sina jordbruk och verksamheter och betala skatt till kommunerna.

Vi är också beroende av att de gästande turisterna ska få fina upplevelser så att det med dem genererar inkomster till kommunen och de som lever av turistnäringen, är fast boende i området och betalar skatt till det gemensammas bästa.

Utan allt detta är vi en död landsbygd och då har vi inte behov av en cykelväg.

Jag förstår att projektledningen i Malmö inte tänker så långt men det är sanning och dags att ta av skygglapparna. .

Annons
Annons
Annons
Annons