Annons
Insändare

Insändare: Vilseledande om kvaliteten i äldreomsorgen

”Äldre nöjda i Tomelilla” var rubriken på en artikel i YA 8 oktober. Bakgrunden är Socialstyrelsens brukarundersökning 2018.
Publicerad 17 oktober 2018
Detta är en personligt skriven text i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Valkyrian, äldreboende i Tomelilla
Valkyrian, äldreboende i Tomelilla

Enligt artikeln är brukarna på tre av kommunens fyras ärskilda boenden till 100 procent nöjda med personalens bemötande. Fina siffror visas också för hemtjänsten där är 94 procent nöjda med bemötandet.

Men bara 67 procent upplever att biståndsbeslutet är anpassat efter det egna behovet, jämfört med 72 procent för riket.

Annons

Gunnel Andersson, ordförande i vård– och omsorgsnämnden uttalar att ”det är oerhört glädjande att så många av våra brukare känner sig trygga med sin hemtjänst. Det är ett gott betyg till våra verksamheter och vår personal”.

Visst är det bra att brukare tycks nöjda. Men det går inte att dra generella slutsatser som att äldreomsorgen är bra. Svarsfrekvensen är allmänt mycket låg i undersökningen, knappt 60 procent för riket. I Tomelilla var svarsfrekvensen för särskilt boende 55 procent.

Vad tycker de som inte svarat eller kunnat svara kan man undra. Det behöver heller inte vara den äldre själv som svarar, det kan vara en anhörig.

Man bör också ta med i bilden att de som är beroende av omsorgen kan ha svårt att visa missnöje.

Brukarundersökningarna har sitt värde i att de ger kommunledningarna möjligheter att jämföra sina resultat mellan år och med andra kommuner. Därför är det bra att de görs men generella slutsatser bör man således vara försiktig med.

Än mindre kan man slå sig till ro. Äldreomsorgen behöver kontinuerligt utvecklas och förbättras.

Monika Olin Wikman

Annons
Annons
Annons
Annons