Annons
Insändare

Insändare: Dags att skynda på nya Hamnstaden

Majoriteten av alla bosatta eller verksamma i Ystads kommun torde dela visionen att kommunen även framöver ska erbjuda ett varierat och högklassigt utbud av boende, skolor, fritidsverksamhet samt god vård och omsorg. Även miljön, tryggheten och bra kommunikationer är viktiga.
Ystad • Publicerad 21 december 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Frågan om hamnen i Ystad är ännu inte avgjord.
Frågan om hamnen i Ystad är ännu inte avgjord.

Detta förutsätter att näringslivet, inklusive turismen, kan fortsätta utvecklas och sist, men inte minst, att kommunen för en ansvarsfull ekonomisk politik utan behov av skatteökningar.

Många, men inte alla, stödjer visionen om ”Hamnstaden Ystad”, som avser idén att utveckla och bebygga området runt den nuvarande inre hamnen. Förebilder finns såväl inom som utom landet.

Annons

För att visionen ska bli verklighet förutsätts att både Polen och Bornholmtrafiken flyttas ut i den yttre hamnbassängen.

En utbyggnad av yttre hamnbassängen är även en förutsättning om den nuvarande färjetrafiken med Polen ska kunna fortsätta utvecklas och vara konkurrenskraftig framöver. Samtidigt krävs betydande investeringar i infrastrukturen till och från hamnen. Allt detta kostar mycket pengar!

Så – när Ystads kommun nu beslutat att satsa på hamnutbyggnad och indirekt även på Hamnstaden Ystad, vilket nästan alla politiker ställde sig bakom inför valet, så krävs en noggrann och förutsättningslös analys av vad beslutet medför, inklusive vilka risker och ekonomiska möjligheter som finns.

En första fråga som kan ställas är om utbyggnaden av Polentrafiken behöver innefatta mer än de två färjelägen, som nu beslutats om. Etapp två är kostnadsberäknad till minst en miljard kronor. En konsekvensanalys har oss veterligt inte presenterats och bör därför ske omgående.

Bland annat visar det sig nu att Green Cargo lämnar före årsskiftet.

Samtidigt bör utflyttningen av Bornholmstrafiken ske så snart det är möjligt, så att projekt Hamnstaden kan påbörjas innan Lantmännen övergår i kommunens ägo.

Anders Evander

Joakim Strandberg

Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons