Annons
Insändare

Joakim Strandberg: Hamnutbyggnaden går ut över Ystads välfärd

Satsningen på en större godshamn och en fördubbling av den internationella lastbilstrafiken genom Ystad lär skuldsätta Ystads kommun många årtionden framåt.
Ystad • Publicerad 19 oktober 2019
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
hamnutbyggnad
hamnutbyggnad

Redan idag ser vi nedskärningar i välfärden och på många områden i Ystads kommun. Elbrist, personaltätheten på sjukhuset, höga el och vattenräkningar, kall mat och stressad personal på äldre boende, en lärarkår som går på knäna är vardag nu när kommunala välfärdspengar ska medfinansiera statlig internationell godstrafik.

I Ystads kommun är arkitekterna bakom visionen om en fördubbling av godstrafiken – bidragspartiet Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna hand i hand med Miljöpartiet.

Annons

Representanter för Socialdemokraterna skyller allt på högern och vägrar inse att det är det egna partiet som dränerar Ystads välfärds ekonomi. Det är deras budget som styr Ystads kommun.

Ett EU-bidrag för en hamnutbyggnad på 250 miljoner har fått en del att jubla och klappa sig för bröstet även om detta innebär att kommunen måste betala 700 miljoner av egna pengar.

Företagarna och vissa andra partier ifrågasatte denna investering. Internationell godstrafik ska betalas av staten och inte av en kommun.

De kommunala bolagen i Ystads kommun har årligen lämnat över cirka 20 miljoner av sina vinster till Ystads välfärd.

De närmaste tio åren har samarbetspartierna Sverigedemokraterna och Socialdemokraterna fryst dessa välfärdspengar för att kunna finansiera den kommunal hamnutbyggnaden för mer internationell godstrafik genom semesteridyllen Ystad. En av de största ekonomiska skandalerna i Ystads kommuns historia.

Trafikverket har parallellt lagt miljonbelopp på Dragongatan för att smala ner den och göra hamnens enda tillfartsväg mer attraktiv och mer passande till Ystads stadsmiljö. Miljöpartiet röstade alltså för mer lastbilstrafik genom Ystad trots att man visste att godstrafiken via järnväg redan gett upp och lämnat Ystads hamn. Så miljövänliga är detta partiet.

Ystad har tillgångar och skattebetalarna kan visst finansiera dessa vansinnesprojekt genom skattehöjningar eller försäljning av tillgångar.

Ystad har ju en juvel kvar som man mycket väl kan sälja för att stoppa nedskärningar i välfärden, nämligen Ystads Saltsjöbad. Inte ska väl en kommun förvalta, bygga ut och renovera hotell eller? Saltsjöbadens arrendatorer vill ju bygga ut med bland annat ytterligare 100 rum. Ska Ystad kommun eller kanske skattebetalarna betala detta också?

Joakim Strandberg

Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons