Annons
Insändare

Konsekvenser av besparingarna inom skola och barnomsorg

En besparingsvåg går just nu fram över Sverige. Kommunerna måste spara och det leder till nedskärningar inom skola och barnomsorg.
Simrishamn • Publicerad 13 november 2019
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Sankt olofs skola
Sankt olofs skola

Ibland kallas det för effektivisering men det handlar om minskade resurser till undervisning, till stödfunktioner och avlastning.

Det är lärare på alla stadier som får betala nedskärningens pris med bristande förutsättningar och försämrad arbetsmiljö. Barn och elever drabbas och undervisningen blir lidande.

Annons

Det kan Lärarförbundet aldrig acceptera. Vi har en skollag och en arbetsmiljölag som måste följas. Detta ansvar vilar på varenda kommunpolitiker som ska värna en likvärdig och tillräcklig finansiering av förskolor och skolor i kommunen.

De ska också säkra lärarnas och skolledarnas arbetsmiljö och ge förutsättningar för lärarna och skolledarna att ta sitt yrkesansvar. Det går inte att spara sig till fler och friskare lärare eller bättre resultat!

Statistik talar sitt tydliga språk, och idag har vi nyckeltal som hjälper oss att se hur mycket skola kan kosta. Men det finns en sak som statistik inte alltid visar lika tydligt. Det är hur saker hänger ihop och hur olika delar påverkar varandra. Därför vill vi belysa ett par sådana exempel här:

Enligt läroplanen ska eleverna, i ämnet biologi, göra fältstudier och andra undersökningar. Detta ska också bedömas eftersom det finns med i kunskapskraven.

I dagsläget bistår Naturskolan grundskolan med detta vilket gör att arbetsbelastningen minskar för lärarna då de inte själva behöver ordna ett upplägg, boka bussar, leta lämpliga biotoper med mera. Grundskolans elever garanteras på så sätt möjligheten till fältstudier en gång varje år genom Naturskolan. Naturskolan är ett samarbete med Kiviks musteri.

På samma sätt bidrar Kulturpedagogiska enheten med att garantera eleverna andra delar av läroplanen. Ett exempel är det centrala innehållet i ämnet bild där eleverna ska fotografera, filma och redigera i datorprogram. Genom KPE får eleverna undervisning i film av specialister och dyrbar utrustning används på ett effektivt sätt.

Hur ska detta gå till i fortsättningen? Kommer arbetsbelastningen för vanliga klasslärare och ämneslärare att öka drastiskt? I så fall, vad händer med arbetsmiljön för lärare och skolledare? Hur blir kvaliteten för eleven? Eller kommer det att behövas fler ämneslärare då? Blir det i så fall en reell besparing eller effektivisering? Frågorna är många och behöver dryftas för skolan har ett statligt uppdrag.

Lärarförbundet i Simrishamn

genom Cecilia Andersson

Annons
Annons
Annons
Annons