Insändare

Kontanter kan inte bytas mot pepparkakor

Kontanter
Insändarskribenten upprörs över bankernas ovilja att hantera kontanter.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Insändarskribenten upprörs över bankernas ovilja att hantera kontanter.

Före jul skickade Sparbanken Skåne ut värdecheckar på pepparkakor till sina kunder. Det var tydligen långt ifrån alla kunder som varit snälla och utsorteringen om vilka kunder som fick en check, kan man fundera på. Kanske var syftet att göra utvalda kunder mindre griniga, över den sedan i höstas upphörda manuella kontanthanteringen?

Miljötänk, minskad hantering och lönsamhet, ja argumenten var flera om varför banken helt plötsligt upphörde med kontanter. Ja jag säger helt plötsligt, för som kund fick du ingen information hemskickad. Väl i banken blev du hänvisad att ta en 14 mil lång resa för att sätta in några slantar. Eller köra till en lokal bilverkstad som tydligen har den bankservice som banken inte förmår...

Ett stillsamt och tryggt uttag med handväskan på bordet, var nu ett minne blott. Samtidigt beskriver banken sig som en ”närvarande bank där kunderna bor”, och som ”jobbar hårt för att lära känna sin kund, förstå dennes vardag och möta dennes behov, oavsett vem den är”. Sedan satsades 100 miljoner på utbildning av kunderna för att de inte ska besöka banken!

Men ett brev till var och en med information om indragen service, det gick inte. Men väl en burk pepparkakor – till vissa (jag var utvald, men gav den till en kund som varit banken trogen i 73 år).

Sparbanken Skåne är dock inte först att ta bort kontantservicen och bli en postlådebank, men det rimmar illa med de kläder man försöker bära. Banken har inte bara nonchalerat sina kunder, utan förefaller även att se just den skara, inte sällan äldre, som använder kontantservicen inne på det lokala kontoret – som betydelselös.

Vad har den lilla äldre damen eller herren att sätta emot denna ålderism? Inget, vågar jag påstå. I stället för ett fritt planerat bankbesök, med resa eller promenad, och möjlighet till en pratstund eller träffa bekanta, blir det istället en styrd isolerande handling av anhöriga och god man, eller en ökad oro och rånrisk genom ett eget uttag på gatan.

Förutom isolering, styrning och oro, finns också oro för ett plastkort som man aldrig tidigare ägt, samt att det görs färre uttag med större summor som ska förvaras hemma. Och en uttagsautomat löser heller inte de växlingsbehov en äldre människa har, när exempelvis julklappar ska delas ut.

Sparbanken Skåne beskriver sig själva som att ta ansvar för hur de påverkar samhället socialt och miljömässigt, samtidigt som de hänvisar till långa bilresor och nonchalerar de mest behövande kunderna. Det kan näppeligen varit grundarnas vision för 200 år sedan. Bra det finns alternativ!

Peggy Dicksdotter Hermansson