Annons
Insändare

Mer retorik än konkreta förslag

Svar på Lotta Hedströms insändare i YA 17 februari. Eftersom insändaren innehåller en hel del retorik men saknar konkreta förslag och fakta vill vi ge följande upplysningar.
Miljö • Publicerad 19 februari 2018

Energimyndigheten anger att för inrikes transporter används idag 85 terawattimmar. Av dessa är endast två till flyg och tre till tåg. 70 är vägtrafik som i huvudsak använder bensin och diesel. Resterande tio är transporter baserade på biobränslen.

Planetens viktigaste val hålls i höst. Jordklotets framtid står på spel.
Planetens viktigaste val hålls i höst. Jordklotets framtid står på spel.Foto: TT

Sedan tio år tillbaka finns det en trend med minskad energianvändning i transportsektorn som helhet kan tillskrivas teknikutveckling mot energieffektivare fordon. Detta gäller även flyget. Det är således fel att påstå att utsläppen för flyget ständigt ökar.

Annons

Moderaterna kan inte se att höghastighetståg (passagerartåg) skulle påverka de transportbehov (godstransporter) som finns och som till stor del sker på vägar.

Några nya stora nya motorvägar i storstäder har vi inte förespråkat. Men vi vill att vägnätet här på Österlen ska bli bättre.

När det gäller drivmedel till fordon sker det en ständig teknikutveckling som måste få ta sin tid.

Det är sant att priset på solceller har gått ned, men det beror inte på Miljöpartiet utan den omfattande tillverkning som sker i Kina. Statens subventionering av solcellsanläggningar snedvrider dessutom marknaden.

Alla som bor i Sverige inser att vi inte kan lösa vår energiproduktion med solceller. Elbehovet finns ju inte bara när solen skiner. På sydligare breddgrader fungerar det bättre då elbehovet för kyla sammanfaller med tillgång på solstrålning.

Hur kollektivtrafiken kan göras billigare konkretiseras inte. Men vi gissar att det är skattepengar som ska avsättas för att subventionera biljettpriset.

I insändaren påstår att vi med miljövänliga bränslen skulle slippa beroende av olja från diktaturer. Här nämns Mellanöstern. Men Sveriges råoljeimport kommer framförallt från Nordsjön och Ryssland.

Idag står sol och vind för 1 procent av den globala energitillförseln. Så vi får nog vara tålmodiga innan några dramatiska förändringar kan noteras.

Per-Martin Svensson

Gruppledare, Nya Moderaterna Tomelilla kommun

Annons
Annons
Annons
Annons