Plakatpolitik och osanningar
Samhällsbyggnadsnämndens ordförande Per-Olof Lind (L) försöker nu medelst plakatpolitik och osanningar släta över misslyckandet i ärendet med Ge-Ma livs, men diskrediterar därmed bara sig själv ytterligare. Vackra formuleringar kan inte ändra på det faktum att Per-Olof Lind bara stod och tittade på när näringslivsrådet behandlade Ge-Ma livs ägare Peter Nilsson som en schackbonde. Gång på gång försökte jag påkalla ordförande Linds uppmärksamhet på bygglovsprocessens haveri – men utan resultat.
”Det tycker du ja” blev svaret när jag påpekade vikten av butikens centrala läge och någon förståelse för betydelsen av fortsatt medlemskap i ICA-kedjan visades heller inte. ”Man kan byta leverantör” – föreslog Per-Olof Lind. Men så lätt är det inte inom dagligvarubranschen.
Per-Olof Lind påstår också i sin insändare att jag ”önskar” se Ystads kommun driva dagligvarubutiker och bensinmackar ute på landsbygden. Men här far han också med osanning. Vad jag däremot säger och pläderar för är att kommunen måste se till att mark och lokaler finns tillhands för näringsidkare. Precis som inne i staden. Nu vill Per-Olof Lind sälja ut mark och fastigheter – men bara ute på landsbygden. Tydligare än så kan det inte bli – Per-Olof Linds landsbygdsfientliga hållning. Och återigen motarbetar han handel och företagande, som annars ligger honom varmt om hjärtat.
Carl Bengtsson
Rygla