Insändare

Rädda barnen i Ystad: Öppet brev till Sveriges regering och samarbetspartierna

Familjen Matoouk - Hammed måste få uppehållstillstånd i Sverige. Regeringen och samarbetspartierna måste agera nu.
Ystad • Publicerad 17 november 2020
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Blomsterhandlaren Mahmoud Hammoud
Blomsterhandlaren Mahmoud HammoudFoto: Carl Johan Engvall

En tvåårig pojke med svårt medfött hjärtfel ska tillsammans med en förälder utvisas till Marocko. Hans två äldre bröder ska tillsammans med den andra föräldern utvisas till Irak

Familjen har bott här i Ystad mer än tio år. De två yngsta barnen är födda här, den äldste sonen kom hit som tre-åring och har gått i skola här från första klass och går nu i sjunde klass. Båda föräldrarna arbetar och betalar skatt och har gjort så större delen av tiden i Sverige. Nu ska familjen utvisas och splittras utan möjligheter till återförening. Hur är det möjligt att ett sådant beslut kan fattas i ett land som just gjort FN:s barnrättskonvention till lag?

Annons

Den första januari i år blev FN:s konvention om barnets rättigheter lag i Sverige. Trots att Sverige ratificerade (godkände) konventionen redan 1990 har den inte fått tillräckligt genomslag i verkligheten. Syftet med att göra konventionen till lag var därför att förtydliga att domstolar och rättstillämpare ska beakta de rättigheter som följer av barnkonventionen. Idet regeringsförslag som låg till grund för riksdagens beslut 2018 skrev regeringen: ”Trots strategiska åtgärder och trots att barnets rättigheter fortlöpande transformerats in i gällande rätt och gett avtryck i ny lagstiftning har rättigheterna inte fått tillräckligt genomslag i beslutsprocesser som rör barn. Genom inkorporering ges barnkonventionen ställning som svensk lag vilket innebär ett förtydligande av att domstolar och rättstillämpare ska beakta de rättigheter som följer av barnkonventionen vid avvägningar och bedömningar som görs i beslutsprocesser i mål och ärenden som rör barn”. Det tidigare misslyckandet med att tillämpa barnkonventionen avsåg framför allt två helt centrala delar i konventionen:

•Artikel 3: enligt vilken alla beslutsfattare vid beslut som avser barn i första hand ska beakta vad som bedöms vara barnets bästa

•Artikel 12: enligt vilken barnet självt ska ha rätt att yttra sig och bli lyssnat till

Att få ett beslut prövat av en opartisk domstol är en grundläggande rättighet i Sverige. Men när migrationsdomstolen i Malmö fattade sitt beslut om utvisning var den inte en opartisk domstol. Den var istället en arena för partipolitiska ställningstaganden i strid med svensk lag. Fyra personer fattade beslutet. Rättens ordförande, den juridiskt utbildade domaren ansåg att det förelåg särskilt ömmande omständigheter och att uppehållstillstånd borde beviljas Men de tre övriga, två Sverigedemokrater och en moderat, fällde avgörandet och beslutade att Migrationsverkets beslut om utvisning ska gälla, trots att detta beslut är fattat innan barnkonventionen blev lag och det enda rimliga är att beslutet omprövas.

Det är rättsvidrigt att partipolitiker på detta sätt kan omintetgöra lagstiftning som landets högsta beslutande organ riksdagen beslutat införa. Hur är det möjligt i en rättsstat att ett beslut som för all framtid avgör en hel familjs öde kan få fattas på detta rättsosäkra sätt?

Vi är många tusentals Ystadsbor som upprörs över och protesterar mot detta beslut. Att migrationsöverdomstolen därefter beslutat att inte ta upp detta beslut till prövning är chockerande. Syftet med att göra barnkonventionen till lag är att stärka barns rättigheter och att förändra det sätt på vilket domstolarna arbetar. Migrationsöverdomstolen respekterar inte den av riksdagen stiftade lagen. Genom sitt nonchalanta beslut i detta ärende säger domstolen att beslutet att göra barnkonventionen till lag kan ignoreras. Nu måste regeringen och samarbetspartierna agera så att lagen respekteras av domstolar och rättstillämpare.

•Familjen Matoouk – Hammeds ärende måste prövas på nytt, familjen måste få stanna i Sverige!

•Barnkonventionens regler om barnets bästa måste tas med i bedömningen!

•Barnen måste få göra sina röster hörda!

•Sverige ska inte i bryta mot konventionen genom att splittra familjen och skilja barnen från en av sina föräldrar!

Annons

Styrelsen för Rädda Barnen i Ystad:

Bertil Åhnberg, ordförande

Anki Eriksson