Insändare

Rätt av Trafikverket välja norra sidan

Österlen Artikeln publicerades

Det gäller cykelbanan mellan Hammar och Skillinge, om den ska gå norr eller söder om kustvägen.

Trafikverket vill lägga cykelbanan norr om och en argumentation mot detta alternativ förordar södra alternativet.

Jag bor själv utmed kustvägen, utanför Skillinge, och kör till Ystad flera dagar i veckan. Det trafiksäkraste alternativet är faktiskt norr om kustvägen. Och varför är det så?

Ser vi trafikflödet sker flest avfarter från kustvägen ner mot havet. Det är där turistmålen: Kåseberga, Sandhammaren, Borrby strand och så vidare ligger och det är där, om vi ser till området runt kustvägen som flest är bosatta. Vi får alltså ett antal trafikintensiva korsningar.

De som är på väg till dessa mål, kommer till över 95 procent körande via kustvägen, från Ystadshållet eller Skillinge. Bilisterna kommer alltså inte via de mindre vägarna som ansluter till kustvägen norrifrån.

Antag nu att jag ska cykla sträckan Hammar till Skillinge. Lägger vi cykelvägen söder om kustvägen, tvingas jag korsa all den trafik som ska ner mot havet och därefter upp till kustvägen igen.

Lägger vi cykelvägen norr om kustvägen blir korsande trafik utmed cykelvägen, helt avsevärt lägre eftersom de som ska till turistmålen tar sig dit via kustvägen och inte från vägarna som kommer uppifrån landskapet.

Ska man cykla till något av turistmålen som ligger söder om kustvägen, tvingas man korsa trafiken som går på kustvägen vid ett tillfälle.

Det blir avsevärt färre tillbudsrisker, än att cykla genom alla de korsningar där bilar svänger ner mot och upp från havet.

Lennart Lindgren

Örnahusen